על רקע בהלת הקורונה באיטליה, כאשר שלושה בני אדם במדינה מתו כתוצאה מהנגיף הקטלני, ומאז יום שישי דווח על למעלה מ-130 מקרים חדשים של הידבקות, שוחח הבוקר (שני) ג'ושוע קלמן, ישראלי המתגורר ברומא, עם אילה חסון וגולן יוכפז ב-103FM, וסיפר על התחושות במדינה.

אילה: שמענו דיווחים שאוסטריה סגרה את הגבולות עם איטליה.
"זה כבר חזר, הם פתחו בחזרה. הם ניסו אתמול בערב לעצור רכבת שעליה היו, כביכול, שני חולים אבל זה בוטל. התנועה היא כרגיל".

גולן: מה המצב באיטליה היום?
"מה שהנגיף לא יכול היה לעשות - עושה הפאניקה. הפחד. הם עושים הרבה יותר נזקים מהנגיף. אתמול ראש ממשלת איטליה, שממעט מאוד להופיע בטלוויזיה, הופיע בכל הרשתות, כל העיתונים מלאים בנושא הזה של הווירוס, הנגיף. זה שהוא הופיע בכל הרשתות העלה מאוד את רף הפחד, כי פתאום שראש הממשלה מופיע בכל המקומות ובכל השעות האנשים מתחילים לחשוש.

לדבריו, "הפאניקה הזו גרמה לכך שכל הסופרים, המכולות, נשדדו מהאוכל. בבתי המרקחת אין להשיג יותר מסכות, כל המקומות סגורים, סגרו את דואמו במילאנו, את הסקאלה (האופרה), בוטלו כל חגיגות הקרנבל בוונציה שמחכים להם כל השנה, אין שום פעילות ספורטיבית, אצטדיונים סגורים, בתי ספר סגורים לפחות לשבוע".

"אני נמצא ברומא, אין הבדל גדול, אפילו לא אנשים עם מסיכות", הוסיף ג'ושוע, "אבל כולם רצו להצטייד במסכות גם ברומא אבל לא ניתן, כי אין שום מסכה בבית מרקחת. ראיתי אתמול בטלוויזיה שבצפון הרחובות שוממים, ריקים כמו עוצר, אם רואים מישהו אז הוא עם מסכה. עוד דבר, בנוגע למשחקי הכדורגל שאמורים להיות בשבוע הבא ביום ראשון, חושבים על לשחק באצטדיונים סגורים לקהל או להעביר למקומות שאין בהם את הבעיה".

אילה: הציבור נכנס להיסטריה אבל מה הנתונים עצמם, על כמה מדובר?
"יש 153 נדבקים נכון לרגע זה, שלושה שנפטרו אבל שלושת הנפטרים, יש לומר, הם אנשים מבוגרים שהיו להם מחלות רקע. אתמול היו 79 והיום 153".

אילה: גילו את המקור?
"לא, לא גילו את המקור. חשבו על שמונה סינים באזור ונציה ובסוף התברר שהם אפילו לא נשאים, אין להם שום קשר למחלה. עדיין מחפשים את חולה 0".

גולן: אתה מתאר היסטריה, איך שלטונות הבריאות, המשטרה והממשלה מתנהלים?
"במחוזות שבהם יש את החולים האלה 'אין יוצא ואין בא'. יש 500 אנשי ביטחון, שוטרים וצבא שמפטרלים ולא נותנים לאף אחד להיכנס ולצאת מהמקומות האלה. כולם אובדי עצות, אני רואה את זה בכל העולם, הם לא יודעים איך להתגבר על המחלה הזו בינתיים, ולא יודעים את תקופת הדגירה שלה".

גולן: שר הבריאות אמר שהם שוקלים למנוע נחיתה של מטוסים איטלקיים פה בישראל. אילה: הוסיף שזה בעייתי כי כל הגבולות של איטליה פתוחים.
"זו שטות גדולה. התברר שבאיטליה, אחת הבעיות הגדולות היא שהיא סגרה את תנועת המטוסים מסין ולסין, ומה שקרה זה שכל אלו שרצו להגיע, הגיעו דרך מוסקבה, דובאי או פריז ואז אין עליהם שום ביקורת. ככה, אם מגיע מטוס מאיטליה, עושים בדיקות לנוסעים ואפשר לעקוב אחריהם. אם הם מגיעים מיוון או רומניה לא ניתן לעקוב אחריהם".