נציגי ארצות הברית וטליבאן חתמו היום (שבת) על הסכם להפסקת אש, לפיו הכוחות האמריקאיים ייסוגו מאפגניסטן לאחר 18 שנים של סכסוך, והמלחמה בין הצדדים תגיע לסיומה.

על פי ההסכם, המעצמה האמריקאית תסיג את כוחותיה מהמדינה תוך 14 חודשים. במסגרת העסקה הסכימו הצדדים לא לאפשר לאל-קאעידה או לכל קבוצה קיצונית אחרת לפעול באזורים בהם הם שולטים.

משלחת בת 31 חברים הגיעה היום לקטאר בכדי לפקח על החתימה. על ההסכם, שנחתם בבית מלון בבירה דוחה, חתמו תחת פיקוחו של מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו השליח האמריקאי זלמיי חלילזאד וראש הלשכה הפוליטית של הארגון הפוליטי-צבאי המוסלמי, מולה עבדול גני ברדר.

נשיא ארה"ב התייחס לחתימה על ההסכם ואמר כי "אנחנו עובדים על לסיים את המלחמה הארוכה ביותר בהשתתפות ארה"ב, ולהביא את החיילים שלנו בחזרה הביתה".

מייק פומפאו. צילום: רויטרס
מייק פומפאו. צילום: רויטרס

לפני כשבועיים אמר בכיר אמריקאי כי ארה"ב והטליבאן הגיעו להסכם רגיעה, זאת לאחר שברשת "פוקס" האמריקאית דווח, כי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ החליט לאמץ באופן עקרוני הסכם שלום עם הארגון המוסלמי.

מארק אספר ואשרף גאני. צילום: רויטרס
מארק אספר ואשרף גאני. צילום: רויטרס

ארה"ב פלשה לאפגניסטן שבועות לאחר הפיגועים במגדלי התאומים שאירעו ב-9 בספטמבר 2001. יותר מ -2,400 חיילים אמריקאים נהרגו מאז הפלישה.

הטליבאן שלט באפגניסטן בין השנים 1995–2001 והחל לפעול כתנועת סטודנטים פשטונים שהתנגדה לשחיתות במדינה. משתפס הטליבאן את השלטון בהפיכה צבאית, הוא הנהיג במדינה משטר הלכה נוקשה. המשטר נפל במלחמת אפגניסטן השנייה, שעה שאפגניסטן נכבשה על ידי צבא ארה"ב. למרות זאת, פעילי התנועה המשיכו לבצע פעולות טרור נגד המשטר והכוחות האמריקאיים שהוצבו כדרך קבע באפגניסטן.