שנתיים לאחר גל המעצרים הקודם, שלטונות סעודיה עצרו בלילה שבין חמישי לשישי שלושה בכירים ממשפחת המלוכה. בין העצורים - אחיו הצעיר של המלך סלמאן ושר הפנים לשעבר שהודח מתפקידו ב-2017. סיבת המעצר אינה ידועה והשגרירות הסעודית בארה"ב סירבה להגיב על הדיווח בעיתוני ארצות הברית.

מקורות פרטיים אישרו לערוץ "אל-ג'זירה", כי הרשויות ביצעו במהלך היומיים האחרונים מבצע מעצרים שכלל נסיכים בכירים במשפחת המלוכה. הגורמים אמרו כי בית המשפט המלכותי היה עד לתנועה ערה בליל רביעי, ואחריה נעצרו מספר נסיכים בכירים. מעצרם של הבכירים בוצע על ידי רעולי פנים ממשמר המלוכה, בתום חיפושים שנערכו בבתיהם.

העיתונים האמריקאים "וול סטריט ג'ורנל" ו"ניו יורק טיימס" ציטטו מקורות יודעי דבר, שאמרו כי בין העצורים הנסיך אחמד בן עבד אל-עזיז (77), אחיו של המלך, היחיד שנותר בחיים, יורש העצר לשעבר מוחמד בן נאיף ואחיו נוואף. יורש העצר לשעבר היה במעצר בית מאז הודח בידי יורש העצר הנוכחי, מוחמד בן סלמאן. 

בחשבון הטוויטר "מוג'תהיד" נכתב כי יש מי שסבורים כי גם מספר קצינים בשירותי הביטחון, הצבא ומאבטחים שנחשבו נאמנים לאחמד בן עבד אלעזיז או מוחמד בן נאיף נעצרו, מה שמוביל לאפשרות כי מוחמד בן סלמאן סיכל ניסיון הפיכה נגדו ונגד אביו המלך הקשיש. על פי המקורות, המלך מאשים את אחיו ואחיינו ב"בגידה", שדינה מוות בערב הסעודית. הערכות נוספות מדברות על התנגדות העצורים לשינויים הפנימיים שהוביל יורש העצר.

ההערכות מגיעות בצל ביקורת נוקבת שנשמעה על ידי בכירים בבית המלוכה על יורש העצר, זאת בשל הידוק אחיזתו בשלטון. חלק מהמבקרים הטילו ספק ביכולתו להנהיג את המדינה לאחר רצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י בקונסוליה באיסטנבול בשנת 2018, זאת לצד הפגיעה הכואבת בתשתית הנפט בסעודיה על ידי החות'ים.

סעד אל-פקיה, ראש התנועה הסעודית הרפורמית, שחי בגלות, הזכיר שתי אפשרויות נוספות על הסיבות למה שקרה; חלק מהעצורים ביקשו מהמלך להתערב ולשחרר עצורים מבית המלוכה. במהלך שיחתם עם המלך הם לחצו עליו, מה שהביאו את יורש העצר להורות על מעצרם.

אפשרות נוספת, כי ההכרזה על ביטול העלייה לרגל ואי קבלת מוסלמים בעיר הקדושה מכה בשל התפרצות נגיף הקורונה, כאשר במקביל הוא ממשיך לארח מסיבות ואירועי בידור, דבר שיפגע קשות במעמד של סעודיה בקרב מדינות העולם האיסלאמי.

מומחה לסעודיה אמר כי בניגוד לקודמיו "יורש העצר פזיז ואינו שקול כקודמיו. הוא עלול להסב נזק אדיר לבית המלוכה, גם בשל מעצרים שרירותיים, בעיקר של אחד מראשי השבטים הגדולים ביותר בממלכה, בנוסף למשכילים ולבכירים אחרים".

עיתון ה"גרדיאן" הבריטי דיווח כי מעצרם של שלושת הנסיכים הגיע בזמן רגיש, שכן סעודיה מונעת כאמור ממוסלמים לבקר באתרים הקדושים להם ביותר בגלל התפרצות הקורונה.

מומחית פוליטית מחברת ראנד האמריקאית, הדגישה כי המעצרים היו צעד נוסף של בן סלמאן לחיזוק סמכותו, זאת לאחר שהסיר מעליו את כל האיומים שהפריעו לעלייתו לשלטון על ידי כליאה או הרג של מבקרי משטרו ללא השלכות ממשיות בזירה המקומית או הבינלאומית. כמו כן, אמרה המומחית כי מדובר במסר שניסה להעביר לבני משפחת המלוכה ולאלה שיתפתו להתנגד לו לאור צניחת בהכנסות ממכירות הנפט. 

כזכור, בשנת 2017, הרשויות המקומיות פתחו בסבב מעצרים מסיבי שכלל עשרות אנשי משפחת המלוכה, שרים ואנשי עסקים, בטענה למאבק בשחיתות. הנסיכים והעשירים נעצרו במלון ריץ-קרלטון בריאד, וזכו לימים לכינוי "עצורי הריץ'".