ומה יגידו נבחרינו? ראש ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן הצהירה היום (רביעי) כי היא ושרי ממשלתה החליטו על קיצוץ בשכרם בכ-20% - כאקט סולידריות עם כלל אזרחי מדינתה והחמרת מצבם הכלכלי לאור משבר הקורונה המתמשך. 

ההחלטה תבוא לידי ביטוי כבר במשכורת הקרובה של חברי הממשלה בניו זילנד, והיא נקבעה לתקופה התיארך שישה חודשים. ארדרן, מנהיגת מפלגת הלייבור במדינה, ערכה הצהרה מצולמת לעיתונאים ובה הודיעה כי היא מעוניינת להימנע ולדחות ככל האפשר קיצוץ בשכרם של הפועלים והעובדים החיוניים, הנמצאים לדבריה ״בחזית המאבק בנגיף הקורונה במדינתנו״. 

"אנחנו קשובים למאבק שעימו מתמודדים אזרחים רבים בניו זילנד, ולאלו עימם אני עובדת באופן יום-יומי", אמרה ראש הממשלה ג'סינדה ארדרן. "אף על פי שהצעד הספציפי הזה לא ישפיע באופן דרמטי על המצב הכלכלי, כאן נבחנת מנהיגות. לא מעט מאזרחינו סופגים פגיעות כלכליות קשות בעת הזו. אינני רוצה שאלו שיפגעו ראשונים יהיו האנשים שבחזית, בעלי המעמד הבינוני-נמוך. יש לשלוח מסר של מנהיגות".

ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן (צילום: Loren Elliott, Reuters)
ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן (צילום: Loren Elliott, Reuters)

על כך הוסיפה ראש הממשלה: ״לעניות דעתי, על הקיצוץ הכואב והבלתי נמנע הזה להתחיל כבר מהדרג הבכיר, הנמנה עם מערך מקבלי ההחלטות ומנהיגי המדינה, ובזמנים קשים כדוגמת אלו חשוב להראות סולידריות עם העובדים שאיבדו את מקור פרנסתם״.

ניו זילנד נמצאת תחת ״מצב חירום בדרגה 4״ (סגר כללי) במהלך שלושת השבועות האחרונים - כאשר תושביה אינם מורשים לצאת מבתיהם אלא לצרכים חיוניים ולהתאווררות קצרה. ממשלתה של ארדרן קיימה הערכות לפיהן שיעור האבטלה צפוי לנסוק בתקופה הקרובה, ועשוי להגיע לכ-25%. בניו זילנד נמנו עד כה 1,386 מקרי תחלואה מאומתים בנגיף הקורונה (20 ביממה האחרונה), ומספר מקרי המוות בה עומד על תשעה.