מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, התייחס היום (רביעי) במהלך מסיבת עיתונאים בבית הלבן, לסוגיית החלת הריבונות בגדה המערבית, והגדיר את העניין כ"החלטה ישראלית". עוד הוסיף פומפאו כי ארה"ב תהיה מעורבת בהחלטות בנושא ואמר כי "נעבוד באופן צמוד עם הישראלים על מנת שנוכל לחלוק עמם את ההשקפות שלנו בנושא המדיני הזה, באופן פרטי". 

נשיא הרשות, מחמוס עבאס, הגיב לדבריו של פומפאו ואיים כי "אם ישראל תספח חלק כלשהו מאדמתנו, נחשיב את כל ההסכמים שלנו מול ישראל וארה"ב כבטלים".

לפני מספר חודשים, התייחסו בכירים בממשל האמריקאי, ביניהם עוזר שר החוץ לענייני המזרח התיכון, דיוויד שנקר, לתיכת המעצמה לסוגיית הסיפוח. שנק אמר בתדרוך לכתבים כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו לא הציג לשר החוץ מייק פומפאו שום תכנית לסיפוח בקעת הירדן". הוא אמר: "אני יכול לומר לכם שישראל לא הציגה לארה"ב במהלך הפגישה בין נתניהו לפומפאו שום תכנית סיפוח - מלאה או חלקית של איזשהו חלק של הגדה המערבית". לדבריו, עמדת ארה"ב היא שמעמד הקבע של השטח בגדה המערבית צריך להיקבע על ידי ישראל והפלסטינים".

מייק פומפאו (צילום: רויטרס)
מייק פומפאו (צילום: רויטרס)

עם זאת, זוהי לא הפעם הראשונה שפומפאו מתבטא גלויות ומביע את תמיכתו בממשל הישראל. בתחילת השנה, תקף בחריפות פוליטקאים דמוקרטים בבית הנבחרים בעקבות עמדתם לגבי ההתנחלויות ביהודה ושומרון, וכינה אותה טיפשית. "אתם מוזמנים להתקבע על כך שההתנחלויות כמכשול לשלום, אבל אתם פשוט טועים", כתב פומפאו לחברי בית הנבחרים, בתגובה למכתב ששלחו לו בחודש שעבר, בו קראו לו להפוך מיידית את קביעת הממשל שההתנחלויות אינן מהוות מכשול לשלום. 

"בעוד אני מעריך את העניין שלכם בנושא החשוב הזה, אני לא יכול שלא להסכים עם העמדות הטיפשיות שלכם", כתב פומפאו בתגובה לטענת הדמוקרטים כי שינוי העמדה נוגד את המדיניות האמריקאית במשך שנים וכי היא מתעלמת מאמנת ז'נבה.