תפנית שלילית ביחסים בין וושינגטון לטהרן: בצל המתיחות הגוברת בין איראן לארה"ב, מנהיג משמרות המהפכה באיראן, גנרל חוסיין סלמי, איים היום (חמישי) על ספינות אמריקאיות באזור המפרץ ואמר: "הורינו ליחידות הימיות להרוס כל ספינה אמריקאית המהווה איום על ביטחון טהרן". 

דבריו של סלמי מגיעים בתגובה לדבריו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שצייץ אתמול בחשבון הטוויטר שלו התבטאות מרחיקת לכת, לפיה הורה לחיל הים האמריקאי "להפיל ולהשמיד כל ספינות הקרב של איראן, במידה והן מטרידות את הספינות האמריקאיות", בתגובה להטרדות חוזרות ונשנות של כלי ים אמריקאים באזור מצד גורמים איראנים. 

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

בצל חילופי הדברים, משמרות המהפכה מצאו לנכון לבצע ניסוי בשיגור לוויינים וטילים ארוכי טווח. מדובר בניסוי ראשון מסוגו בארגון, שקשור לתכנית החלל שלו, ועשוי להאיץ את פיתוח הטילים הבליסטיים במדינה. בכירים אמריקאים הגיבו לניסוי ואמרו כי מוקדם לדעת האם לוויין איראני כבר שוגר ופעיל. 

בפברואר האחרון, הודיע משרד ההגנה האיראני הודיע כי שיגור הלוויין "זאפאר" נכשל. כאמור, על פי הדיווחים הלוויין מתוצרת איראנית לא הצליח להיכנס למסלול התעופר המדויק שלו. "השיגור היה מוצלח והשגנו את רוב המטרות שלנו", נטען בטלוויזיה הרשמית, "למרות זאת, הלוויין לא הגיע למסלול המיועד שלו". כאמור, הלוויין שוגר ממרכז החלל על שם חומייני בסמנאן והוא הגיע להגיע למהירות 7,400 קמ"ש בחלל.

שיגור הלווין האיראני ''נור'' (צילום: רשתות ערביות)
שיגור הלווין האיראני ''נור'' (צילום: רשתות ערביות)

כאמור, בשנה האחרונה מורגשת מתיחות גוברת בין המדינות, שהחלה עם חיסולו של מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, בתקיפה אמריקאית בעיראק. איראן, בתגובה, שיגרה טילים לעבר חיילים אמריקאים בעיראק, פעולה תוקפנית שלא גבתה קורבנות, ועברה ללא תגובה מצידו של הנשיא טראמפ. 

הלוויית קאסם סולימאני באיראן (צילום: רויטרס)
הלוויית קאסם סולימאני באיראן (צילום: רויטרס)