כשקוריאה הצפונית פרסמה היום (שבת) תיעוד ראשון של קים ג'ונג און אחרי שלושה שבועות, היא לא רמזה לאן נעלם המנהיג מאז 11 באפריל. בימים שבהם פורסמו דיווחים רבים על מצבו הבריאותי של קים ברחבי העולם, קוריאה הצפונית לא הסבירה מדוע קים לא הופיע בציבור במשך זמן רב כל כך.

בדיווח הלילה שידרה קוריאה הצפונית עסקים כרגיל: היא הראתה את קים מוקף בעוזריו בטקס הפתיחה של מפעל דשנים חדש. בסרטון שפרסמה התקשורת הממלכתית נראה קים מחויך ונינוח. הוא תועד הולך ברחבי המפעל, גוזר את הסרט האדום בטקס הפתיחה, מעשן ומשוחח עם בכירים צפון קוריאנים. על שלט שנראה במקום נכתב כי מדובר באירוע המתקיים לציון השלמת המפעל, ומופיע התאריך 1 במאי.

למרות הדיווחים ברחבי העולם, לפחות לפי התיעוד אין סימנים ברורים שקים סובל מבעיה בריאותית. עם זאת, במהלך הביקור במפעל נעזר ברכב חשמלי. כך היה גם ב-2014, כשקים הופיע בציבור אחרי היעלמות של כחודש וחצי. כמו כן, בכמה רגעים בסרטון נראה קים מתהלך בכבדות. קים, שלפי ההערכות בן 36, סובל מעודף משקל ומעשן כבד.

צ'אונג סאונג-צ'אנג, פרשן במכון סג'ונג בדרום קוריאה, אמר שלפי הסרטון שפרסמה צפון קוריאה ייתכן שקים מחלים מבעיה בריאותית כלשהי שפגעה בהליכה שלו – כנראה בעיה שקשורה לקרסול. ב-2014 קים לא הופיע בציבור במשך קרוב לשישה שבועות. כשחזר הסתייע המנהיג במקל הליכה, וברכב החשמלי. השירות החשאי בדרום קוריאה אמר אז שמדובר בתוצאה של הסרת ציסטה מהקרסול של השליט.

נאם סאונג-ווק, פרופסור לחקר צפון קוריאה באוניברסיטת קוריאה בסיאול, ניתח גם הוא את הסרטון והתמונות ואמר: "להכין שולחנות וכיסאות על הבמה זה די נדיר בשביל אירוע שמתקיים בחוץ. נראה שלקים יש בעיה בריאותית כלשהי שמונעת ממנו לעמוד לאורך זמן, ואחרי עמידה ממושכת הוא צריך לשבת".

קים ג'ונג און (צילום: רויטרס)
קים ג'ונג און (צילום: רויטרס)

נאם אמר שאם קים לא מסוגל לעמוד לאורך זמן ייתכן שזו הסיבה להיעדרותו מטקס יום השנה להולדת סבו, קים איל סונג. יום הולדתו של אבי האומה הצפון קוריאנית, שחל ב-15 באפריל, הוא אחד הימים החשובים בלוח השנה הצפון קוריאני. אם קים היה מגיע לטקס בארמון קומסוסאן, שבו קבור סבו, הוא היה נדרש לעמוד במשך שעה לפחות.

הופעתו הפתאומית - והנינוחה - של מנהיג צפון קוריאה עולה בקנה אחד עם המסרים של השלטון בפיונגיאנג: קים הוא "מנהיג עליון" שנמצא בשליטה מלאה, ונאבק לשפר את מצבה של המדינה הנחשלת על רקע הסנקציות הבינלאומיות ומגפת הקורונה. פיונגיאנג נענשה בסנקציות בגלל תוכנית הגרעין והטילים שלה - ולכן סובלת ממחסור כרוני של מזון.

הופעתו של קים במפעל בסונצ'ון לייצור דשנים מפוספטים, שלפי צפון קוריאה הייתה בשישי, היא דוגמה ל"הדרכת השטח" - חלק מרכזי בפרסונה הציבורית של קים. השליט מקפיד להגיע להשקת פרויקטים גדולים בתחומי התעשייה והתשתיות, ולפקח על המתרחש. לעיתים מפקח קים גם על תרגילים צבאיים שבהם נבחנים כלי נשק אסטרטגיים כמו טילים בליסטיים.

"הייצור החקלאי נמצא בראש סדר העדיפויות, יש לו השפעה ישירה על חיי האזרחים", אמר קו יו-הוואן, נשיא המכון הקוריאני לפיוס לאומי – גוף ממשלתי בדרום קוריאה. קו אמר שחזרתו הפתאומית של קים היא "אסטרטגיה שבמסגרתה הוא נמצא במוקד החדשות הבינלאומיות – מבלי להזדקק לניסויים גרעיניים או ניסויי טילים".

קים ג'ונג און בטקס חנוכת מפעל הדשנים (צילום: רויטרס)
קים ג'ונג און בטקס חנוכת מפעל הדשנים (צילום: רויטרס)

שמועות על מצבו של שליט קוריאה הצפונית נפוצו לאחר שקים נעדר מחגיגות יום הולדתו של סבו ומייסד המדינה, קים איל סונג, ב-15 באפריל. הפעם האחרונה שבה דיווחה התקשורת הממלכתית על מקום הימצאו של קים הייתה ב-11 באפריל.

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, נשאל במסיבת עיתונאים בבית הלבן האם קים ג'ונג און אכן חי ואמר כי הוא "לא רוצה לדבר על זה עדיין". לדבריו, "יהיה לנו מה לומר על כך בזמן המתאים".