המדינה היחידה בעולם, שבכיר אמריקאי בדרג של שר חוץ יכול להיות בטוח שיתקבל בה בסבר פנים יפות ואפילו בהתלהבות היא ישראל. זאת הסיבה ששר החוץ מייק פומפאו בחר בישראל כמדינה הראשונה לצאת אליה לביקור מאז שמגיפת הקורונה ביטלה את הנסיעות של בכירים אמריקאיים לחוץ לארץ.

גם הנושא, איראן, שלפי הדיווחים יהיה אחד מנושאי השיחות של פומפאו עם ראש הממשלה נתניהו ועם גנץ, הוא נושא שרק בישראל הוא מטריד ונידון כאיום קיים ומצטבר. עוד לפני התפרצות נגיף הקורונה, איראן כמטרד גרעיני מדאיג צנחה לתחתית סולם העדיפויות של מעצמות המערב ושל מדינות מרכזיות. בנושא איראן פומפאו מעדיף לשמוע הערכות מעודכנות ומסקנות של ראש המוסד יוסי כהן מאשר הצהרות מפחידות של ראש הממשלה נתניהו. לכן ביקש פומפאו לקיים פגישה נפרדת עם יוסי כהן, עמו קשר וטיפח קשרי עבודה הדוקים. 

מייק פומפאו (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
מייק פומפאו (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)

"הוא (פומפאו) פשוט יוצא מאמריקה המדממת לנשום אויר צח בחוץ", אמר סגן ראש משלחת מערבית לעתונאי. "אם הוא היה נוחת בשדה התעופה של בירת ארצי, היו שואלים אותו, הבאת את חומר החיטוי של הנשיא טראמפ נגד הקורונה?". 

להערכת דיפלומטים בניו יורק ששותפים לה בכירים יהודים המטרה המרכזית של ביקורו בישראל היא לבקש מראש הממשלה בנימין נתניהו ולשכנע אותו לעכב ולהשהות לזמן בלתי מוגבל החלטה על סיפוח שטחים. פופמאו בעצמו הצהיר לא כבר כי "הסיפוח היא החלטה ישראלית". אבל לדברי פרשנים בושינגטון, פומפאו עודכן שהנשיא טראמפ מתנגד להחלטה על סיפוח במסגרת מהלך ישראלי חד צדדי.

לדברי פרשנים, בבית הלבן לא וויתרו על התקווה והציפייה שאחרי הבחירות בישראל והקמת ממשלה חדשה יגיע תורה של תוכנית השלום לשלב מעשי. בבית הלבן לא התייאשו עדיין מסיכויי מימושה של תוכנית השלום באופן הדרגתי ובשיתוף פעולה עם הפלשתינים. מהלך של סיפוח יהיה מהלומה לתוכנית השלום.

בנימין נתניהו, מייק פומפאו (צילום: Melo Moreira/Pool via REUTERS)
בנימין נתניהו, מייק פומפאו (צילום: Melo Moreira/Pool via REUTERS)

בטור שפירסם בעמוד מאמרי הדעה של הניו יורק טיימס בסוף השבוע הזהיר דניאל פיפס (Daniel Pipes) נשיא הפורום המזרח תיכוני את ישראל מהחלטה על סיפוח. פיפס מונה שש סיבות מדוע החלטה כזאת חמורה, פסולה ותניב נזקים לישראל. הסיבה הראשונה לדברי פיפס, מומחה ידוע בנושאים מזרח תיכוניים, היא שהחלטה על סיפוח "תצית את זעמו של הנשיא טראמפ נגד מהלך ישראלי חד-צדדי. תוכנית השלום מאפשרת לישראל לספח 30 אחוזים מהגדה המערבית.

אבל מחלקת המדינה מזכירה לממשלת ישראל שמהלך כזה אפשרי ומותר רק במסגרת משא ומתן עם הפלשתינים". פיפס טוען ש"אם ישראל תמשיך ליישם את החלק (בתוכנית השלום) שהם אוהבים ותתעלם משאר התוכנית, הם יזמינו את הנשיא טראמפ להביע את אי שביעות רצונו באופן הידוע לשמצה שלו".