קונסול ישראל בלוס אנג'לס לשעבר, יקי דיין, התראיין לתכניתם של ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM והתייחס למהומות הקשות בארצות הברית, בעקבות מותו של האזרח השחור ג'ורג' פלויד, שתועד כשהוא נמחץ למוות על ידי שוטר.

ה'ניו יורק טיימס' מדווח שהשירות החשאי הכניס את הנשיא טראמפ למקלט האטומי כי הייתה סכנה לחייו, איך החלטה כזאת מתקבלת?
"זה קרה לדיק צ'ייני ב-11/9, זה נוהל סדור של השירות החשאי, ברגע שיש חשש שעלולים לפרוץ לבית הלבן, אפילו חשש קל, הם נוקטים בעניין הזה. אבל אני חושב שזה יותר ידיעה חזקה מאשר באמת היה חשש לטראמפ".

על האירוע הוא סמלי, מאבק אפרו-אמריקנים וההחלטה של השירות החשאי.
"יש כאן שני דברים שחוברים אחד לשני. קודם כל יש באמת גזענות שורשית בארה"ב הרבה שנים, מצב השחורים כמעט ולא הולך ומשתפר, מבחינת מגזר באוכלוסייה האמריקנית זה המגזר הנפגע ביותר, העני ביותר, החולה ביותר, הבעיתי ביותר ואפילו שמונה שנים תחת נשיא שחור ראשון מצבם לא השתפר בצורה יוצאת דופן. אנחנו רואים שגם הקורונה מכה הרבה יותר בשחורים מאשר בלבנים, פי 2.5 שחורים מתים מהקורונה".

זה בקהילות צפופות, גם היספנים.
"גם צפופות וגם עוני וגם מחלות וגם הם גרים בערים הגדולות וכל הדברים האלה ביחד מכים בשחורים ולכן אנחנו רואים שכל הדברים האלה חוברים יחד ובאמת הגזענות, אסור לשכוח את העניין הזה".

זה התחיל בקהילות החרדיות כמו ב'קראון הייטס', צפוף, כולם יושבים ביחד וכו'. 
"גם שם זו קהילה עניה וצפופה".

יש הסבר למה זה קרה דווקא עכשיו? אירועים של אלימות כלפי אפרו-אמריקנים מופיעים כל הזמן, גם האירוע הזה ככל שהוא טראגי וגרפי ראינו כמותו.
"קודם כל זו כוחה של תמונה, התמונה באמת קשה וזה השילוב של המצב הכלכלי, הקורונה הקשה הזאת, שילוב כל הגורמים האלה שעכשיו חברו יחד להפגנות אדירות וכמו שדיברתם על זה גם עם האנשים מלוס אנג'לס, זה כבר איבד שליטה, זה לא רק הפגנות על רקע גזע".

אין לטראמפ תוכנית להתמודד?
"צריך לזכור שהכול פוליטי בארה"ב, בטח כשמדובר על חמישה חודשים לפני בחירות, וגם כשמדובר במגזר של השחורים שמצביע יותר מכל מגזר אחר לטובת הדמוקרטים ובטח יצביע לטובת ביידן. זה בטח מניע את טראמפ, אנחנו רואים את המשמר הלאומי שכבר נכנס בהרבה מאוד ערים, אנחנו רואים את הציוצים של טראמפ, אנחנו רואים את הסימון שהוא מנסה להגיד שארגון שמאל רדיקלי אנטיפה הוא זה שמוביל את ההפגנות ואנחנו נראה פוליטיזציה של ההפגנות האלה יותר ויותר".

ככל שהוא ימשיך להסית ולפלג ההפגנות רק יתגברו?
"זו שאלה טוב, השאלה כמה זמן. ברגע שהפגנות כאלה מאבדות שליטה ומהפגנות שקטות זה הופך להפגנות פליליות, גניבות וביזה - בסופו של דבר הם יאבדו את התמיכה הציבורית הרחבה. זו תהיה הבעיה הכי גדולה שלהם אם הם יאבדו את התמיכה הציבורית".

ראשי ערים שחורים קוראים למפגינים 'לכו הביתה תצביעו בבחירות ולא ברחובות'; גולן – יש עוד שאלה, האם זה יעזור לדמוקרטים או רפובליקנים?
"ארה"ב כבר מפולגת ומחולקת מאוד בין שמאל ובין ימין, בטח בשנת בחירות, בטח כשטראמפ נשיא. אנחנו רואים ברגע שדברים מזוהים עם השחורים אז לטראמפ אין הרבה מה להפסיד, למרות שאגב אנחנו לא נכנסים לרזולוציה הזאת אבל דווקא חלק ממצב השחורים תחת טראמפ, בטח מבחינה כלכלית השתפר, אבל אנחנו נראה ניצול פוליטי מלא של האירועים האלה".

שחורים זה לא קשה אחת, המבוגרים ילכו עם ביידן אבל לצעירים יש בעיה.
"נכון את צודקת, בטח עכשיו אנחנו נראה לא מעט את ה'בייס' של טראמפ שמבקש לראות מנהיג חזק וטראמפ לא בהכרח יאבד נקודות פוליטיות על רקע התפרעויות שהולכות וגדלות. מי שחושב שזה ישחק בהכרח כנגד טראמפ לא צודק כי יש כמיהה עכשיו למישהו שישליט סדר ושקט. אם ההפגנות האלה ימשיכו לאבד שליטה כמו שאנחנו רואים, ונשמע על יותר גורמים פליליים, הנזק למפגינים יהיה בסופו של דבר יותר גדול מהתועלת".