"תושבי ישראל צריכים להירתם ולעזור": בצל המהומות האלימות שהולכות ומתפשטות ברחבי ארצות הברית, בעקבות מקרה מותו הטרגי של ג'ורג פלויד האפרו-אמריקאי שנחנק למוות לאחר ששוטר כרע על צווארו במשך דקות ארוכות, הקהילות היהודיות מתמודדות עם לא מעט קשיים ועם ביטויי שנאה. אבי ברמן, מנכ"ל OU ישראל, ארגון המאגד כ-1,000 קהילות יהודיות אורתודוקסיות בצפון אמריקה, התייחס היום (שלישי) להפגנות בראיון לבן כספית וינון מגל בתכניתם ב-103FM, ואמר: "פורצים לכל מקום. יש בהחלט ביטויים אנטישמיים. בתי כנסת נפגעו ורוססו כתובות נאצה".

עד כמה המצוקה בקרב האוכלוסייה היהודית ניכרת כעת בזמן הפרעות? 
"אני חלק מאיגוד OU שכולל 1,000 בתי כנסת בצפון אמריקה שפועל ומייצג את הגופים הללו כבר 121 שנים.  פה בישראל מכירים את הארגון מכיוונים שונים, קליטת עליה וכל נושא הנוער בסיכון, ואנחנו פזורים ב-23 סניפים ברחבי הארץ.

צריך להבין שכל המהומות שקורות ואנשים רואים את הפוסטים, מגיעים מיד לאחר הקורונה, ובארה"ב זה שונה לחלוטין. שם הם לא בבית ספר, לא בבית כנסת, לא בחוף, לא ברחוב ולא כלום. הם חודשים אחרינו בכל הנושא של הנגיף. מתחילות המהומות כתוצאה מהרצח הנורא של ג'ורג' פלויד, הפוקוס עבר לשכונות עמידות פורצים לכל מקום. זה לא מכוון רק לאוכלוסייה יהודית, אבל יש שם ריכוז אוכלוסייה כזו. היהודים מטבעם גרים בקרבת מקום לשכונות האלה, ולכן הם במרכז ההתרחשות". 

בתי כנסת נפגעו?
"כן, הם רוססו בכתובות נאצה אנטישמיות, זה קרה בכמעט כל בתי הכנסת בלוס אנג'לס ובערים נוספות. יש לי קריקטורות בטלפון שאנשים שלחו לי, של שוטר אמריקני עם דקל אמריקה עם הברך על פלויד, ולצידו חייל ישראלי שמחבק אותו ונושא דגל ישראל, והוא חונק פלסטיני באופן דומה".

יש ביטויים אנטישמיים במהומות האלה?
"בהחלט. דיברתי אתמול עם חמישה רבנים בלוס אנג'לס וכולם אמרו לי שהם לקחו את ספרי התורה מבית הכנסת לבתים שלהם. מישהו כתב לי אתמול 'אנחנו עוברים את האינתיפאדה, למזלנו פה לא פוגעים בנפש אלא רק ברכוש'.

הם עוברים תקופה מאוד לא פשוטה כרגע, והיהודים מצפון אמריקה תמכו בישראל המון. אני לא חושב שיש בית חולים, בית כנסת, ישיבה, שאין עליה שלט של תורם כזה או אחר מצפון אמריקה. עזרו לנו להקים את חיל האוויר, זה שלוב בכל כך הרבה רבדים במדינה הזו. פתאום התהפכו היוצרות. אנחנו חשים ירידה בתרומות מצפון אמריקה בחודשים האחרונים". 

המהומות בארה''ב (צילום: PATRICK T. FALLON/רויטרס)
המהומות בארה''ב (צילום: PATRICK T. FALLON/רויטרס)

זה נכון שעכשיו יהודים בארה"ב סובלים, אך לצערי הרב, רק חלק קטן עדיין מחזיק את ישראל בליבו. הפתרון נגד אנטישמיות זו מדינת ישראל. 
"קיבלתי הרבה מאוד הערות על פוסט שהעליתי בפייסבוק, בעיקר הגיבו לי: 'למה אתה לא מדבר על זה שהיהודים שגרים בארה"ב צריכים לעלות לארץ?'. אני חושב שיש זמן לכל דבר. אני ציוני בלב, בנפש ובפרקטיקה, אבל בסוף אני חושב שזה עובר להם בראש גם בלי שנגיד שום דבר. אם היית יודע את כמות הבקשות שאני מקבל מחברים שהם עוד לא אזרחי ישראל ומתים לבוא לפה לחצי שנה-שנה, ולא מקבלים אישורים בגלל שהשגרירות נותנות רק לאזרחי ישראל להגיע הנה. השורה התחתונה היא שיש לנו אחים שם, וכרגע אנחנו צריכים לחשוב עליהם ולהתפלל עליהם". 

איך אתה מציע שהמדינה תעזור?
אני אומר שבסיטואציה הזו המדינה לא צריכה לעשות, אלא התושבים צריכים לעשות. כל להתפלל על תושבי צפון אמריקה, לספר עליהם, כל אחד ברובד שלו.  תתקשרו לאנשים שנמצאים שם, תחדשו קשרים עם אנשים משם שאתה מכירים, תשאלו איך הם מסתדרים ואם יש משהו שנוכל לעשות. מבחינה כספית אני חושב שהם בסדר".