"המחאות הן סיפור מורכב - לא רק מאבק בין שחורים ללבנים": ד"ר יעל שטרנהל, מומחית להיסטוריה של ארה"ב מהאוניברסיטה העברית, התייחסה היום (חמישי) בתכניתם של ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM למהומות המשתוללות בארה"ב וכן ליחסו של הנשיא לסוגיה הבוערת והמורכבת ולאופן טיפולו בה. "טראמפ לא עושה דבר כדי להרגיע את הרוחות. להפך, הוא מנסה ללבות את האש, הוא רוצה להפעיל כוח דרמטי". 

ג'יימס מאטיס תקף את הנשיא וגם אובמה. מה תמונת המצב?
"מצד אחד, גלים של מהומות שהם כמו התפרצות של הר געש גזעי באמריקה, אנחנו רואים באופן סדרתי לאורך השנים. מצד שני, אנחנו רואים היום תופעות מהסוג שראינו כבר בעבר, שעיקרן כמובן נוכחותו של הנשיא טראמפ, שגם הוא נשיא שלא ראינו בעבר.

גם מבחינת עוצמת המהומות, האופן שהן מוציאות לא רק את הזעם הגזעי על חוסר הצדק המשווע שאדם שחור חי איתו באמריקה, אלא גם נגד טראמפ ונגד הנשיאות המשסה שלו. התחושה היא שאמריקה נמצאת על הקצה בשלוש השנים האחרונות. המוות של ג'ורג פלויד היה הגפרור שהדליק את הלהבה והביא את ההתפרצות הזאת לגבהים בהן היא נמצאת כרגע. צריך לציין שדונלד טראמפ לא עושה דבר לכבות את הלהבות, להפך. הוא נהנה מהן ומנסה ללבות אותן".

למה הוא עושה את זה בעצם, כי זה יעזור לו בבחירות?
"כן, הוא מבין שבמצבו הוא לא כשיר להיות נשיא. גם הרפובליקנים יודעים את זה. כל עוד הדברים היו פחות או יותר יציבים, הכלכלה שגשגה, לא היו אירועי טרור משמעותיים, לא היו אסונות טבע איומים. אז הגיעה הקורונה, והביאה את המשבר הכלכלי והדברים התחילו להתערער. זה גם כמובן גורם שמלבה את תחושת חוסר הצדק ואת התחושה שאין לאזרחים שלטון שהם יכולים לפנות אליו במשבר הזה. טראמפ לא מסוגל להשתלט על המשבר הזה. כל האינסטינקטים שלו כנשיא נוגדים את מה שצריך לעשות בתפקיד ברגע כזה בו צריך לנסות להחזיק אומה. זו מדינה שלא הייתה מקוטבת באופן הזה, לדעתי, מאז מלחמת האזרחים".

דונלד טראמפ  (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)
דונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)

את מציירת תמונה לפיה הנשיא עומד מנגד ולא עושה דבר. אדם אחר יכול היה לומר שההצהרות שלו, העוצר בערים, תגבור הצבא – כל אלו הם ניסיונות להתמודד עם הפורעים.
"בניגוד למה שנדמה לנו בהיותנו אזרחים במדינה קטנה וריכוזית שבה הממשלה המרכזית שולטת פחות או יותר בכול דבר, ארה"ב בנויה אחרת לגמרי. את ההחלטות על עוצר והוצאת משטרה ואיך מתנהלת משטרה מנהלים כוחות מקומיים, המושלים, ראשי ערים וכן הלאה".

הוא מאיים להכניס את הצבא והוא גם קרא למושלים ואמר להם -'אם לא תתעוררו אני אתעורר'.
"זה לא הביא להרגעת המהומות, זה מביא להקצנה".

אז הוא לא עומד מנגד, אבל אולי טועה בדרך.
"הוא לא עומד מנגד, הוא מלבה את האש. כשהוא אומר שכשמתחילה ביזה אז מתחיל ירי - זה ביטוי שיש לו קונוטציות גזעניות עמוקות בארה"ב. וודאי שהוא לא עומד מנגד, הוא מנסה ללבות את הלהבות. הוא רוצה הפעלה של כוח דרמטי, הוא רוצה להפעיל את הצבא. הרי הפעלת צבא  בארה"ב זה דבר שמנוגד מאד לנורמה והוא לא הולם את האופן שהמדינה מתנהלת בו".

בנובמבר יהיו הבחירות הגורליות. טראמפ מודע לכך שמה שהוא עושה זה להוביל לניצחון שלו?
"דונלד טראמפ נהנה באופן עקבי מתמיכה של סביב 40% מהציבור האמריקני, ב-2016 זה הספיק לו כדי לנצח, וכעת והוא רוצה לגייס את הציבור כדי שיוביל אותו לאותו סוג של ניצחון. לא אכפת לו מה המחיר, הוא לא פועל כמו פוליטיקאי רגיל. צריך לומר, מבחינות מסוימות הוא מוציא לפועל מדיניות רפובליקנית סטנדרטית מאוד. 

מצד שני, אופן ההתנהלות שלו, הרטוריקה שלו, השנאה שמבעבעת ממנו – כל זה שונה מנשיאי העבר. אין נשיא אמריקאי שלא ניסה לאחד את העם, גם רייגן שהיה איש ימין אידיאולוגי קשה. טראמפ לא רואה את עצמו במושגים האלו, זו לא המשימה שלו. הוא שם כדי לשלוט וכדי להיבחר בנובמבר".

המהומות הן נקודת ציון בהיסטוריה של ארה"ב?
"זה אירוע מאוד משמעותי, ללא שום ספק. גם בתקופה בה באמת יש דרמה חדשה כל יום, קצב האירועים בשנים האחרונות מסחרר על פי כל קנה מידה. הגל הזה של חוסר השקט בימים האחרונים הוא יוצא דופן, ולא רק באופנים שליליים. אני יודעת שבישראל מראים בכלי התקשורת בעיקר את המהומות והביזה, ואכן מדובר בתמונות מאוד קשות. אבל יש מאות הפגנות שלוות בהן מפגינים מתכנסים ביחד, יושבים ושומעים נאומים, מתפללים ומגלים סולידריות אזרחית. זאת הפעם הראשונה שאנחנו רואים בהפגנות נגד חוסר הצדק כלפי אזרחים שחורים, שציבורים לבנים גדולים יוצאים לרחובות יחד עם האזרחים השחורים. זה סיפור מורכב - זה לא רק שחורים נגד לבנים".