שוודיה קיבלה היום (ראשון) תשובה לאחת התעלומות הגדולות במדינה: מי רצח את ראש הממשלה אולוף פאלמה לפני 34 שנים? התובע השוודי כריסטר פטרסון, שאחראי על החקירה פרסם את ממצאיה, וסגר, אמנם חלקית, את הפרשה. "הרוצח הוא סטיג אנגסטרום", אמר פטרסון במסיבת עיתונאים, והוסיף כי "אלא שמשום שהוא שם קץ לחייו בשנת 2000, לא אוכל להעמידו לדין ואני סוגר את החקירה".  

פאלמה, איש המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, היה באותה עת ראש ממשלה בפעם השנייה. הוא נורה למוות ב-28 בפברואר, 1986 במרכז שטוקהולם, לאחר שביקר בקולנוע עם אשתו ובנו, לאחר ששחרר את מאבטחיו, ומול עיניהם של לפחות 12 עדי ראייה ברחוב הכי מרכזי של עיר הבירה.

סטיג אנגסטרום היה ידוע כ-"Skandia Man", משום שעבד בחברת הביטוח "סקנדיה". בערב הרצח הוא עבד עד שעה מאוחרת במטה החברה, בקרבת זירת הרצח. הוא היה אחד מעדי הראייה לרצח. הראשון שטען שהוא חשוד ברצח היה העיתונאי תומאס פטרסון, והמשטרה החלה לחקור אודותיו 18 שנים לאחר שמת. הטענה היה שהוא רצח את פאלמה בשל עמדות השמאל שלו.

בעדותו הראשונית לאחר הרצח, אנגסטרום שיקר לגבי הרגעים שלאחריו, ואפילו טען שהוא ניסה להחיות את ראש הממשלה. מאוחר יותר התברר שהיה לו ניסיון בשימוש בנשק חם. לפני שנתיים סיפרה אשתו לשעבר של אנגסטרום לעיתון שוודי, שב-2017 היא תושאלה על ידי חוקרי משטרה. היא אמרה שלא עלה על דעתה שבעלה לשעבר עלו להיות הרוצח. 

פאלמה נחשב לאדריכל של שוודיה המודרנית, אבל השמרנים במדינה מתחו ביקורת על דעותיו האנטי-קלוניאליסטיות ועל הביקורת שלו על ארצות הברית. הרצח הביא למצוד גדול ומגוון תיאוריות קונספירציה, כולל מעורבות של ה-CIA, בדלנים כורדים וכוחות הביטחון של דרום אפריקה.

בסופו של דבר מי שהורשע ברצח הוא פושע קטן, ששמו אגב כריסטר פטרסון (זהה לזה של התובע, אולם אין ביניהם קשר), לאחר שזוהה במסדר זיהוי על ידי אשתו של פאלמה. הוא נידון למאסר עולם, אולם ההרשעה בוטלה בערעור לאחר שנמצא כי לא היה לו מניע כלי הרצח לא נמצא. הכישלון של המשטרה הותירה צלקת בנפש האומה השוודית, הגאה בכך שבטוח ללכת ברחובותיה.