טורקיה נגד ישראל: נושא הסיפוח מטריד באופן כבד את רוב המדינות המוסלמיות, שתומכות בנרטיב הפלסטיני, המרגיש מקופח בעקבות ההסכם שמתיר באופן עקרוני את סיפוחה של חלק גדול מהגדה המערבית באופן רשמי לישראל. אחד המדינות הניציות ביותר לישראל בכלל, ולנושא הסיפוח בפרט היא טורקיה, שלא חוסכת ביקורת.

שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בושולו, התבטא היום (רביעי) באופן חריף נגד תוכנית הסיפוח שיזם ממשל נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ שצפויה להתממש במהלך החודשים הקרובים. בהצהרה לתקשורת, אמר המקורב לארדואן: "במקרה בו כוחות הכיבוש הישראלי יחצו את הקווים האדומים, עלינו, כמדינות מוסלמיות, לא לעמוד מנגד".

שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בושולו (צילום: רויטרס)
שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בושולו (צילום: רויטרס)

זוהי לא הפעם הראשונה שנשמעו קריאות דומות משר החוץ הטורקי, שהתבטא באופן זהה לפני כשנה, שבוע לאחר הצהרתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי בכוונתו לאמץ את "עסקת המאה". צ'בושולו טען דאז כי ישראל תחת הנהגתו של נתניהו הפכה ל"מדינת אפרטהייד גזענית", בפתח כנס המדינות האסלאמיות שנערך בעיר ג'דה שבסעודיה.

צ'בוטולו קרא להצהרת נתניהו מביכה ואמר כי מדובר בתוכנית נכלולית שמטרתה להשיג קולות בבחירות. עוד תקף שר החוץ הטורקי את התגובה הרפה, לדבריו, של מדינות העולם המוסלמי להכרזה. "ישראל, בעידוד כמה מדינות, ממשיכה במדיניות האגרסיבית שלה, והופכת למשטר אפרטהייד גזעני", אמר והוסיף כי "אם המדינות העולם המוסלמי היו פועלות יחד, התוכניות נטולות הרסן של ארצות הברית לא היו באות לידי מימוש".

גם ברשות הפלסטינית מוחים

שר החוץ הפלסטיני קרא למדינות ערב ולמדינות המוסלמיות "לקבור את תוכנית הסיפוח באיבה". בשיחת וידיאו עם שרי חוץ ממדינות מוסלמיות הוסיף שר החוץ של הרשות הפלסטינית, ריאד אל-מאלכי כי הפלסטינים לא יסכימו לחיות ב"כיסי האפרטהייד הישראלי", וימשיכו להיאבק במערכה כדי להרתיע את השלטונות הישראלים מפני הסיפוח.

ריאד אל-מאלכי (צילום: רויטרס)
ריאד אל-מאלכי (צילום: רויטרס)

עוד טען כי סיפוח יהפוך את הסכסוך הישראלי-פלסטיני מסכסוך פוליטי לסכסוך דתי, ויביא לשליטה ישראלית מלאה על מסגד אל-אקצה, זאת במטרה, כלשונו, "להרוס אותו ולבנות תחתיו את בית המקדש המדומה על בסיס הנרטיב המזויף של הישראלים".