בית המשפט העליון בארה"ב קבע היום (חמישי) כי ממשל טראמפ לא יכול לבצע את תוכניתו לסגור את התוכנית הנדחית למען כניסת ילדי מהגרים, שאיפשרה לכמעט 800,000 צעירים, המכונים גם "חולמים", להימנע מגירוש ולהישאר בארה"ב. ההחלטה מהווה תבוסה משפטית גדולה עבור הנשיא דונאלד טראמפ בסוגיית העלייה, נושא מרכזי בקמפיין הבחירות שלו.

 בפסק הדין נאמר כי הממשלה לא הצליחה לתת הצדקה נאותה לסיום התוכנית הפדרלית, וכי הממשל יכול לנסות שוב לסגור אותה על ידי הצעת הסבר מפורטת יותר על פעולתה, אך ייתכן שהבית הלבן לא ירצה לסיים תוכנית כה פופולרית בעיצומה של קמפיין נשיאותי.

"סיום ה- DACA במהלך מצב חירום לאומי זה יהיה קטסטרופלי", אמרו עורכי הדין בהגשה לבית המשפט ב-2 באפריל. איגוד המכללות הרפואיות האמריקאיות אמר לבית המשפט בסתיו האחרון - הרבה לפני משבר הקורונה - כי ארה"ב אינה ערוכה "להפסד שייגרם אם מקבלי DACA יהיו מודרים מכוח העבודה בתחום הבריאות".

דונלד טראמפ בעצרת באל פאסו (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ בעצרת באל פאסו (צילום: רויטרס)

מבית המשפט נמסר כי המחלקה לביטחון פנים לא פעלה כראוי כאשר הורה על סיום התוכנית בשנת 2017. בתגובה לאתגרים משפטיים, פסיקות בית משפט נמוכות אפשרו ל- DACA להמשיך ולהשאיר לצעירים בתכנית להגיש מועמדות מחדש כל שנתיים, ולהישאר תחת ההגנה שלו. ילדים של מהגרים לא חוקיים הורשו להישאר אם הם היו מתחת לגיל 16 כשהוריהם הביאו אותם לארצות הברית ואם הם הגיעו עד 2007.

התומכים ב-DACA טענו כי החוק הפדרלי מחייב את ממשל טראמפ לתת הסבר מפורט בטרם ביטול התוכנית - פעולה שתשפיע על מאות אלפי אנשים ועל המעסיקים אותם. במקום זאת, הם אמרו, הממשלה פשוט הצהירה כי התוכנית לא חוקית. יותר ממאה קבוצות עסקיות, כולל אפל ומיקרוסופט, ביקשו לשמר את DACA, בטענה שרבים מעובדיהן נמנים עם התוכנית.

הנתונים מראים שלמעלה מ-90 אחוז ממשתתפי DACA יש עבודה. כמעט מחצית לומדים בבית הספר. רבים אינם דוברים את השפה או מכירים את התרבות במדינות הבית שלהם.