מועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) בווינה קיבלה שלשום החלטה נדירה, אשר מגנה את התנהגות המשטר באיראן, המונע מפקחי הסוכנות כניסה לשני אתרים, שבהם, לפי החשד, התקיימה פעילות גרעינית אסורה בעבר וייתכן כי עדיין קיימים בהם חומרים גרעיניים או שרידים שלהם.

זו הפעם הראשונה מאז 2012, שבה מאומצת בסוכנות החלטה נגד איראן. המדינות החברות החתומות על האמנה למניעת הפצתו של הנשק הגרעיני קראו לאיראן לשתף עמה פעולה, וההחלטה אמורה להגביר את הלחץ על האיראנים לאפשר את כניסת הפקחים לאתרים הללו.

"מועצת הנגידים קוראת לאיראן לשתף פעולה באופן מלא עם הסוכנות ולהיענות לבקשותיה ללא דיחוי נוסף, כולל סיפוק גישה מהירה לאתרים שציינה הסוכנות", נכתב בהודעה. ההצעה נתמכה על ידי שלוש המדינות האירופיות החתומות על הסכם הגרעין עם איראן מ־2015. רוסיה וסין, החתומות גם הן על ההסכם, התנגדו.

שיחות להצלת הסכם הגרעין בווינה (צילום: רויטרס)
שיחות להצלת הסכם הגרעין בווינה (צילום: רויטרס)

בתום מפגש חירום של שרי החוץ שלהן בברלין, פרסמו בריטניה, צרפת וגרמניה הודעה משותפת, שבה נאמר כי לא יתמכו בהצעת החלטה צפויה (של ארה"ב) להחזיר את העיצומים נגד איראן, שבוטלו בהסכם הגרעין - זאת היות שמדובר, לטענתן, במהלך שעלול לגרום לתוצאות חמורות במועצת הביטחון ושמנוגד למאמצים לשמור על הסכם הגרעין. עם זאת, שלוש המדינות מתנגדות להצעה לבטל את האמברגו על אספקת נשק לאיראן, שתעלה באו"ם באוקטובר. לדבריהן, לביטול החרם עלולות להיות השלכות משמעותיות על הביטחון האזורי.

שלוש המדינות מבקשות לקיים מפגש בדרג מיניסטריאלי כדי לקרוא לאיראן לשתף פעולה עם הסכם הגרעין ועם מנגנון יישוב הסכסוכים הנלווה לו. בהודעת בריטניה, צרפת וגרמניה נאמר, עם זאת, כי מניעת הגישה במשך כמה חודשים של פקחי סבא"א למתקני הגרעין באיראן - מונעת מהם למלא את תפקידם. עוד סבורות שלוש המדינות האירופיות כי האסטרטגיה האמריקאית של לחץ מרבי על האיראנים לא תיתן מענה לדאגות המשותפות לגבי תוכנית הגרעין, תוכנית הטילים ופעילותה החתרנית של איראן באזור. להפך, הן סבורות כי יש לפעול מול איראן באמצעות דיפלומטיה ודיאלוג אמיתי.

במערכת הביטחון בישראל רואים בהחלטת מועצת הנגידים התפתחות חיובית. אולם מייחסים להחלטה משמעות סמלית בלבד, שלא צפויה לייצר שינוי במדיניות של איראן - להמשיך ולהפר באופן מבוקר והדרגתי את הסכם הגרעין לאחר שארה"ב פרשה ממנו. בכירים בישראל לא מעריכים כי בחודשים הקרובים נראה שינוי משמעותי במדיניות האירופית, וההערכה היא כי כל השחקנים ממתינים לבחירות בארה"ב, שתוצאותיהן עשויות להקרין בצורה דרמטית על המדיניות מול איראן.

בינתיים, במערכת הביטחון ממשיכים לעקוב אחר ההפרות של איראן את הסכם הגרעין. בישראל מעריכים שהפרות ההסכם יימשכו גם בחודשים הקרובים. אולם האיראנים יהיו זהירים בהחלטתם לעבור למדרגת העשרת האורניום הבאה, שתחשוף באופן חד־משמעי כי הם מתקדמים בתוכניתם הצבאית לייצור נשק גרעיני.

"אירופה משחקת לידיהם של טראמפ ונתניהו"
דובר משרד החוץ האיראני עבאס מוסאווי אמר בתגובה להחלטת מועצת הנגידים: "אימוץ הצעת ההחלטה הוא צעד מאכזב". שר החוץ מוחמד זריף ציין כי "למועצת הנגידים אסור לאפשר לאויבי תוכנית הגרעין לסכן את האינטרסים של איראן. על צרפת, גרמניה ובריטניה לא להיות שותפות לדבר העבירה, אחרי שכשלו במילוי חובות תוכנית הגרעין של עצמן".

בנימין נתניהו, מוחמד ג'וואד זריף (צילום: רויטרס)
בנימין נתניהו, מוחמד ג'וואד זריף (צילום: רויטרס)

על הפעילות לכאורה באתרים המדוברים אמר: "אין לנו דבר להסתיר. בחמש השנים האחרונות סבא"א ערכה יותר ביקורות באיראן מאשר בכל ההיסטוריה שלה. פתרון מוסכם הוא אפשרי, אבל החלטה של סבא"א תהרוס אותו".

בהתייחס להודעת גרמניה, בריטניה וצרפת, שלא יתמכו בהחזרת סנקציות האו"ם נגד איראן אמר: "עליהן להפסיק להעמיד פנים, ולגייס את האומץ להודיע בפומבי שהן נכשלו במילוי התחייבויותיהן בהסכם הגרעין - כפי שהן עושות בשיחות סגורות. הן חסרות יכולת להתנגד לבריונות של ארה"ב". לטענתו, "מאחורי החזית המאוחדת, גרמניה, בריטניה וצרפת משחקות לידי טראמפ ונתניהו - ואינן יכולות לסייע לאיראן".

דובר הארגון לאנרגיה אטומית של איראן בהרוז כמאלונדי אמר כי נגידי סבא"א אינם צריכים לקבל החלטות על בסיס נתונים לא מבוססים, שמקורם במידע שהושג על ידי ריגול ישראלי וגורמים לא מהימנים שמטרתם לחבל באיראן. "הסוכנות לאנרגיה אטומית וחברותיה צריכות להימנע מצעד מסוכן, שמערער את ריבונותן של מדינות", אמר.

ארה"ב: ״לא נאפשר לאיראן למחוק את ישראל״
השליח המיוחד של ארה"ב לענייני איראן בריאן הוק אמר כי ההחלטה שקיבלה מועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), לדרוש מאיראן לאפשר לפקחי הסוכנות את הגישה לשני אתרים חשודים, היות שנוהלה בהם פעילות גרעינית אסורה, היא החלטה היסטורית ויום גדול בתולדות הסוכנות.

הוק, שדיבר בתדרוך עם כתבים באירופה שבו השתתף כתב "מעריב", אמר כי יש להדגיש ש"ההחלטה מגיעה חודש לאחר שהמנהיג העליון של איראן עלי חמנאי איים ליישם את הפתרון הסופי של היטלר ולמחוק את מדינת ישראל מהמפה. ארה"ב נחושה בהחלטתה שלא לאפשר שזה יקרה ושלאיראן לא יהיה לעולם נשק גרעיני", אמר.

משרדי הסוכנות הבינלאומי לאנרגיה אטומית בווינה (צילום: REUTERS/Leonhard Foege)
משרדי הסוכנות הבינלאומי לאנרגיה אטומית בווינה (צילום: REUTERS/Leonhard Foege)

הוא הוסיף כי על איראן להחליט אם לקבל את הדרישה או להמשיך לבודד את עצמה בדרך הרמייה והמכשולים שאותה נקטה עד עכשיו. הוא הודה לבריטניה, צרפת וגרמניה, שהגישו את ההצעה, בניגוד לרוסיה וסין - שמסייעות מצדן בפועל ליכולת הגרעינית של איראן. עוזר מזכיר המדינה האמריקאי לביטחון בינלאומי כריסטופר פורד אמר כי יש ראיות לכך שפעילות לא חוקית של איראן מתבצעת באתרים שונים ברחבי המדינה. לדבריו, ההחלטה עכשיו היא בידי איראן. אם אכן היא אינה מסתירה דבר, היא יכולה לפתור הכל בקלות.

נציגת ארה"ב לסוכנות הבינלאומית ג'קי וולקוט אמרה כי על איראן לתת תשובה בהקדם, וכי ארה"ב תעקוב אחרי המצב בימים ובשבועות הקרובים ותחליט על צעדיה הבאים.