היסטוריה ביחסים עם מדינות ערב: שר המודיעין והאסטרטגיה אלי כהן העניק היון (שני) לראשונה בתולדות המדינה, ריאיון מיוחד וארוך לסוכנות הידיעות הסעודית "אילאף", במהלכו אף התייחס לשיתוף הפעולה בין שתי המדינות, ולברית המשותפת מול הגרעין האיראני.

בין היתר אמר כהן: "האיומים האיראניים על השכנים מבהירים למדינות המפרץ ולמדינות ערב אחרות מיהו האויב האמיתי ומיהו השותף האמיתי, וללא ספק ישנם אינטרסים משותפים המפגישים את מדינות המפרץ עם ישראל להעמקת הביטחון והשיתוף הכלכלי. איראן היא שתקפה את מתקני הנפט בסעודיה. יש לנו אויב משותף מצד אחד, ויש לנו אינטרסים כלכליים משותפים וסמיכות גיאוגרפית שיוצרת הזדמנויות חדשות מצד שני".

האם יש סיוע ביטחוני שהענקת למדינות אלה בהתמודדות עם איראן?
"אני אומר זאת כך: אם למדינת ישראל יש מידע על כוונת ארגוני טרור או מדינה התומכת בטרור כמו איראן לפגוע באזרחים חפים מפשע, היא לא תמנע העברת מידע וסיוע".

הכור הגרעיני בפורדו, איראן (צילום: מסך)
הכור הגרעיני בפורדו, איראן (צילום: מסך)

האם זה קרה?
"אני חוזר ואומר: ישראל לא תיכשל במתן סיוע אם היא תקבל מידע ביטחוני המשפיע על יציבות האזור. אני אומר כאן: לנו ולמפרץ יש אינטרסים ביטחוניים רבים שיכולים להוביל ליחסים מלאים ונורמליזציה. אני גם רוצה לומר כאן שיש שיחות הדדיות בין ישראל לערב הסעודית. ישנם אוצרות טבע רבים וישראל מובילה עולמית בתחום הטכני וזה מאפשר לנו להיות שותפים חזקים באזור".