היריבות בין נשיא ארה"ב ליועצו לשעבר מגיעה לשיא חדש, לקראת צאתו לאור היום (שלישי) של ספר סנסציוני שמציג באור שלילי את דונלד טראמפ. היועץ לשעבר לביטחון לאומי ג'ון בולטון הביע בימים האחרונים תקווה כי טראמפ לא יזכה בכהונה שנייה בבחירות בנובמבר, והבהיר שאין לו כוונה להצביע לבוס שלו לשעבר. 

"אני מקווה שההיסטוריה תזכור אותו כנשיא של כהונה אחת, שהכניס את המדינה לסחרור כלפי מטה באופן בלתי הפיך", אמר בולטון בראיון בלעדי לחדשות ABC ששודר ביום ראשון בלילה. בולטון התראיין לקראת יציאת הספר "החדר שבו זה התרחש" ואמר כי "אנחנו יכולים להתגבר על כהונה אחת, גם אם לא יקרה הנס של בחירת רפובליקני שמרן בנובמבר. אני מוטרד יותר משתי כהונות". 

בולטון, שעזב את הבית הלבן בספטמבר אשתקד אחרי קרוב לשנה וחצי, טוען כי טראמפ שם את האינטרס שלו לפני האינטרס הלאומי וכי הוא לא מתאים לשמש נשיא ארה"ב. "אני לא חושב שיש לו כישורים למלא את התפקיד", התריס. "אני לא חושב שהוא רפובליקני שמרן. אני לא אצביע עבורו בנובמבר. בוודאי שאני גם לא אצביע לג'ו ביידן. אני אברר איזה שם של רפובליקני שמרן לכתוב על הפתק". 

בימים האחרונים איים טראמפ כי בולטון צפוי לעמוד בפני הליכים פליליים בשל חשיפת סודות בספר. זאת אף ששופט פדרלי התיר את הפרסום, אם כי הודה שייתכן כי יש מידע שלא אמור לצאת לאור. בולטון עצמו הדגיש כי הוא פעל "באופן מודע" שלא לכלול מידע מסווג וכי הוא ציפה שהנשיא יתפרץ בגלל הספר. "הוא לא מודאג שממשלות זרות יקראו את הספר הזה", אמר. "הוא מודאג שהעם האמריקאי יקרא את הספר".

ג'ון בולטון (צילום: רויטרס)
ג'ון בולטון (צילום: רויטרס)

אתמול שוב סיפק טראמפ ציוץ זועם נגד בולטון. "אני הענקתי הזדמנות לג'ון בולטון, שלא היה יכול לקבל את אישור הסנאט כי הוא נחשב למטורף ולא אהבו אותו", כתב. "אני תמיד אוהב לשמוע דעות שונות. התברר שהוא בלתי כשיר באופן חמור ושקרן. תראו את חוות הדעת של השופט. מידע מסווג!!". 

אחת הסוגיות שזוכות לאזכור רב בספר היא המגעים בין טראמפ לבין רודן קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, ובולטון - שבעבר קרא להפציץ את המדינה בשל תוכניות הגרעין והטילים - לא הסתיר את חוסר שביעות רצונו מכך. "טראמפ היה נואש לקיים את הפסגה בכל מחיר", כתב בולטון, וטען כי קים הצליח לבצע מניפולציות על הנשיא בעודו ממשיך עם התוכניות האסורות. 

בלשכתו של נשיא קוריאה הדרומית מון ג'יאה אין יצאו אתמול נגד גרסתו של בולטון לגבי ההתרחשויות בחצי האי. "חלק נכבד מזה מעוות", אמר היועץ לביטחון לאומי צ'אנג אוי יונג, שהאשים כי בולטון "לא התבסס על עובדות". הוא הזהיר כי הפרסומים עלולים לפגוע במאמצים לקדם שיחות נוספות והפציר בממשל "למנוע מקרים דומים". 

מזכיר המדינה מייק פומפאו מתואר בספר כמי שלא הסתיר את תסכולו מכך שחתנו של הנשיא ויועצו הקרוב ג'ארד קושנר ממלא תפקידים מדיניים שאמורים להיות בתחום אחריותו, ואף צוטט כאומר כי "הכל ייגמר בתור מופע של דונלד, איוונקה וג'ארד!".