הדרך לדיאלוג בין וושינגטון לטהרן? נשיא איראן חסן רוחאני אמר היום (רביעי) שארצו תהיה מוכנה לקיים שיחות עם ארצות הברית, אם זו תתנצל על הפרישה מהסכם הגרעין ותפצה את איראן. "אין לנו בעיה לדבר עם ארצות הברית, אבל רק אם וושינגטון תמלא אחר התחייבויותיה לפי הסכם הגרעין, תתנצל ותפצה אותנו על הפרישה", אמר הנשיא האיראני בנאום ששודר בטלוויזיה, והוסיף כי הקריאות לשיח בין ארצות הברית לאיראן, הן "מילים ריקות ושקרים". 

כזכור, ארצות הברית יצאה מהסכם הגרעין ב-2018 והטילה סנקציות כלכליות חמורות על משטר האייתוללות, לאחר שהנשיא דונלד טראמפ טען כי ההסכם לא עזר להגביל את תוכנית הטילים האיראנית ואת השפעתה על המזרח התיכון. 

דבריו של רוחאני באים על רקע הגברת הלחץ הבינלאומי על איראן לשתף פעולה עם הקהילה הבינלאומית בנוגע לתוכנית הגרעין שלה. בשבוע שעבר נחשף דוח מודיעין גרמני, הקובע כי במהלך 2019 המשיכו משמרות המהפכה באיראן בפעילות ההתחמשות הגרעינית הבלתי חוקית, בניגוד להסכם הגרעין. 

בסוף השבוע קיבלה מועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) בווינה החלטה נדירה, אשר מגנה את התנהגות המשטר באיראן, המונע מפקחי הסוכנות כניסה לשני אתרים, שבהם, לפי החשד, התקיימה פעילות גרעינית אסורה בעבר וייתכן כי עדיין קיימים בהם חומרים גרעיניים או שרידים שלהם. זו הפעם הראשונה מאז 2012, שבה מאומצת בסוכנות החלטה נגד איראן. המדינות החברות החתומות על האמנה למניעת הפצתו של הנשק הגרעיני קראו לאיראן לשתף עמה פעולה, וההחלטה אמורה להגביר את הלחץ על האיראנים לאפשר את כניסת הפקחים לאתרים הללו.

דובר משרד החוץ האיראני עבאס מוסאווי אמר בתגובה להחלטת מועצת הנגידים: "אימוץ הצעת ההחלטה הוא צעד מאכזב". שר החוץ מוחמד זריף ציין כי "למועצת הנגידים אסור לאפשר לאויבי תוכנית הגרעין לסכן את האינטרסים של איראן. על צרפת, גרמניה ובריטניה לא להיות שותפות לדבר העבירה, אחרי שכשלו במילוי חובות תוכנית הגרעין של עצמן".

על הפעילות לכאורה באתרים המדוברים אמר: "אין לנו דבר להסתיר. בחמש השנים האחרונות סבא"א ערכה יותר ביקורות באיראן מאשר בכל ההיסטוריה שלה. פתרון מוסכם הוא אפשרי, אבל החלטה של סבא"א תהרוס אותו".