במסגרת המרדף הבלתי נגמר של איראן בניסיון להציג את עוצמתה הצבאית, הציגה השבוע התקשורת האיראנית לראווה שלושה מטוסי "קווסאר" אשר נבנו במדינה. הם סופקו לצבא האיראני על ידי שר הביטחון, אמיר חתאמי. איראן טענה כי היא בונה מטוסים בייצור מקומי מאז 2018.

מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, הפנה השבוע זרקור אל יכולותיו של חיל האוויר האיראני, וטען כי אם אמברגו החימוש יסתיים, יכולותיה האוויריות של איראן יכולות להוות איום. פומפאו כתב אמש (רביעי) כי אם תוקפו של האמברגו שהטיל האו"ם על איראן יפוג באוקטובר, איראן תוכל לרכוש מטוסי קרב מרוסיה ומסין, אשר יכולים לסכן מדינות באירופה ובאסיה, בכללן ישראל.

מפת האיומים שהציג פומפאו הראתה כי מטוס סיני מסוג J-10 יכול לעבור מרחק של 1648 קילומטרים, ובכך לאיים על ישראל, אך הוא אינו יוכל לעשות את הדרך החזרה לאיראן. המטוס הרוסי SU-30 יכול לעשות דרך בכיוון אחד עד איטליה. לכן, מטוס מסוג זה יכול לשמש גם טייסים המעוניינים להימלט מאיראן, בדומה למה שעשה טייס עיראקי ב-1966, כשנמלט ממדינתו וטס לישראל.

דיון יותר מציאותי ביכולותיה האוויריות של איראן מגלה כי יש לה הישגים גדולים בתחום הרחפנים. תאגיד HESA, שנבנה על חורבות מפעל אמריקאי לייצור מסוקים, עושה עבודה טובה בשעתוק של דגמים אמריקאים משנות ה-70, אך מגלה יצירתיות גדולה יותר בייצור הרחפנים. למשל, את הרחפן "אבאליל" שיגרה איראן לעבר סעודיה, וכן חימשה עמו את המורקדים הח'ותים באיראן ואת חיזבאללה. הם מהווים איום רציני על האזור, מה שחיל האוויר האיראני עדיין לא מהווה.

איראן משתמשת בחיל האוויר שלה באופן זהיר. למשל, היא השתמשה בטילים באליסטיים על מנת לתקוף כוחות אמריקאים בעיראק בינואר האחרון, וכן על מנת לתקוף את דאעש וכוחות כורדיים. מדובר בטכנולוגיה מקומית שהרפובליקה האסלאמית מייצאת. סיום האמברגו יאפשר להם להתחמש בכלים מתוחכמים יותר.

שכנותיה של איראן נמצאות במצב כאוטי, והיא יכולה לנצל את חולשתן של עיראק ואפגניסטן על מנת לתקוף. חיל האוויר הטורקי כבר פועל בעיראק, בטענה שהוא נלחם בטרוריסטים. אך לבנות בריתה של איראן במפרץ יש גישה לטכנולוגיה האווירית האמריקאית החדישה ביותר. באופן כללי, איראן לא נחשבת למדינה עם חיל אוויר מצטיין במיוחד, אך כשזה מגיע לרחפנים וטילים, היא יכולה להיות אחד הכוחות הגדולים בעולם ולהוות איום.