ביטחון המדינה או סתימת פיות? פחות מיממה לאחר כניסתו לתוקף של חוק הביטחון החדש המעורר מחלוקת - וכבר פרצו מהומות בהונג קונג. על פי לשון החוק הלאומי החדש, "מטרתו היא למנוע חתרנות, טרור וקנוניה עם כוחות זרים נגד השלטון הסיני", אולם לטענת מתנגדים רבים לחוק, הוא נועד להשתיק את מתנגדי השלטון בבייג'ינג.

אתמול החלו כוחות הביטחון המקומי בהונג קונג ליישם את החוק החדש עם גל מעצרים במהלך הפגנות המוניות לציון 23 שנה להעברת העיר מבריטניה לידי סין.

הפגנות פרו דמוקרטיות בהונג קונג (צילום: REUTERS/Tyrone Siu)
הפגנות פרו דמוקרטיות בהונג קונג (צילום: REUTERS/Tyrone Siu)

אלפי בני אדם התקבצו אתמול ברובע הקניות הידוע של הונג קונג כדי לקיים את הצעדה השנתית לציון העברת הריבונות, על אף שהרשויות המקומיות אסרו על האירוע בטיעון של הגבלת התקהלויות עקב מגיפת הקורונה, ובצל החוק החדש שאוסר על "גילויי בדלנות, חתירה וטרור".

המפגינים קראו: "הילחמו למען חירות, תעמדו לצד הונג קונג", והציגו מחדש את חמש הדרישות שעמדו במרכז ההפגנות בשנה החולפת, כולל התפטרותה של המושלת קארי לאם, חקירה על אלימות המשטרה וזכות הצבעה לכולם למוסדות השלטון המקומיים. "אנחנו ברחוב כדי להפגין נגד חוק הביטחון הלאומי החדש", צייץ ג'ושוע וונג, מראשי הפעילים למען דמוקרטיה. "אנחנו לעולם לא ניכנע. כעת זה לא הזמן לוותר".

קארי לאם (צילום: REUTERS/Athit Perawongmetha)
קארי לאם (צילום: REUTERS/Athit Perawongmetha)

כוחות משטרה גדולים התפרסו באזור, ובתוך זמן קצר נמסר על עצור ראשון במסגרת החוק החדש - אדם שהניף את הדגל הקורא לעצמאות הונג קונג. השוטרים הפעילו גז מדמיע וזרנוקי מים נגד המפגינים ונגד עיתונאים, ואף ירו גז מדמיע לעבר צופים שתיעדו את המתרחש מהבניינים הסמוכים. לפחות 180 בני אדם נעצרו, בהם גם פעילים בולטים בתנועה הפרו־דמוקרטית, ולפחות שבעה מהם צפויים להליכים במסגרת חוק הביטחון החדש.