הפיצוץ שהתרחש במתקן הגרעין בנתנז שבאיראן קשור למתקפת סייבר שביצעה ישראל, כך דווח היום (שישי) ב"אל ג'רידה" הכווייתי. פרשן חדשות 13, צביקה יחזקאלי, שוחח בנושא עם ניסים משעל ב-103FM.

שוב איראן בכותרות, דיווחים על פיצוץ מסתורי במתקן הגרעין שהרס חלק גדול ממבנה הצנטריפוגות בנתנז. הסבר, פרט ונמק.
"נהיה עניין מסורתי שכל יום שישי אנו עוסקים בזה, גם שישי שעבר עסקנו בפיצוץ שהיה בעוד מתקן לא אזרחי, במתקן ששייך לתוכנית הגרעין האיראנית. תראה, מדובר פה כבר במגמה, זה הפיצוץ השלישי השבוע באחד המתקנים הסודיים של האיראניים שבהם הם עוסקים בתוכנית הגרעין שלהם, ואני חושב שהפעם זה באתר מאוד משמעותי שם, יש את הצנטריפוגות של העשרת האורניום, השלב הקריטי שלהם בדרך לפצצה, דבר שהם עוסקים בו מאוד, דבר שהם התחייבו לא לעשות אותו מעל רמה מסוימת בהסכם והם עושים אותו, ואני חושב שיש פה צעד.

אולי ישראל מנצלת כאן חלון הזדמנויות שיש באיראן כרגע, לפגוע ולהחזיר אחורה את תוכנית הגרעין האיראנית, בדיוק כמו שנעשה בשנים האחרונות שחוסלו מדענים, וגם הוחדרה תולעת לתוך הצנטריפוגות בנטז, פשוט יש כאן החזרה של תוכנית הגרעין האיראני אחורה בסדרת פיצוצים שגם קשורים למתקפת סייבר, למטעני חבלה שמוחדרים, לרמת מודיעין מאוד גבוהה שפשוט פוגעת באיראנים, ואתה יכול לראות רק את התגובה של האיראנים, להסביר לך עד כמה הם במבוכה".

כלומר סדרת הפיצוצים הזו בעצם נועדה לעצור את פיתוח הגרעין האיראני, כן?
"נכון, סדרת הפיצוצים הזו מרחיקה את איראן בצעדים של שנים. אם אתה בעצם לוקח את ההערכות על עוצמת הפיצוצים, מחזירה אותם אחורה. ויש כאן גם הקשר, זה חלון ההזדמנויות עליו דיברתי. איראן כרגע במצב מאוד חלש, אני חושב שאנו נמצאים בימים בהם איראן סובלת יותר מכל תקופה אחרת.

את הסנקציות, את עומס הקורונה, את האמברגו, את כל העונשים שהנשיא טראמפ חתם עליהם, ואני חושב שהיום השלטון האיראני מנסה להיתלות בתוכנית הגרעין כאופציה היחידה שלו לחזור לזירה ושם הוא חוטף את המכה הגדולה. תראה, אם האיראנים מגיבים באופן בו הם מגיבים ואומרים שזאת שריפה או פיצוץ של גז וכאלה דברים, סימן שהם יודעים מי פגע בהם ומגיבים על החולשה שלהם".

כלומר הם בולעים את כל הפיגועים, הפיצוצים, החבלות והם לא מגיבים לכלום.
"נכון. תראה, זה מאוד מזכיר לנו את מה שקורה בסוריה. בסוריה אתה תוקף אותם כבר שלוש שנים והם שותקים, נכון שהייתה פעם אחת שקאסם סולימאני באופן חריג ירה כמה מרגמות ומזל"טים, אבל אני חושב שישראל מעבירה עכשיו את חוקי הלחימה שיש לה בסוריה מול האיראנים לתוך טהרן, וזה צעד מאוד משמעותי. ניסים, תוקפים בטהרן, בלב ליבו של משטר האייתוללות והם לא מגיבים, כל משמרות מהפכה עם כל האיומים שלהם, סופגים בשבוע אחד שלושה פיצוצים שמחזירים אחורה את תוכנית הגרעין האיראנית? היית מאמין? אז הייתי אומר שכרגע הארסנל האיראני מוגבל בתגובה מול ישראל, נכון שהם יכולים להשקיע במתקפת סייבר ויש להם יכולות סייבר, אני מאמין שגם ישראל מתכוננת בהקשר הזה, אבל המכה שהם חטפו היא מכה משמעותית".

עכשיו כשדיברת על מגמה, אז המגמה הזאת להערכתך תימשך?
"אם אני מנתח את אופי הפעולה גם של ישראל בסוריה וגם באופי החדש הזה, אני יכול להעריך שזה יימשך, כיוון שמדובר כאן גם ביכולות שקיימות, יכולות סייבר וגם בעיקר בגלל אופי התגובה האיראנית, שמאפשר לך לא להביא איום במלחמה".

אתה מעריך שהפיגועים או הפיצוצים האלה יימשכו כדי לעצור את הגרעין האיראני?
"כן, אני מאמין שהפיצוצים האלה יימשכו, כיוון שיש פה גם חלון הזדמנויות וגם מגמה שהתחילה שכנראה נלקחה כמטרה להפסיק את תוכנית הגרעין וזה קורה, אני מאמין שמה שהתחיל הוא שיימשך".