ארצות הברית חוגגת היום (שבת) את יום העצמאות ה-244 לאומה האמריקנית בצל משבר הקורונה, כאשר ביממה החולפת נרשמו שיאים מאז תחילת המגפה. מספר הנדבקים החדשים ביממה האחרונה בארצות הברית עמד עד הלילה על 53,483 בני אדם. מדינות אלבמה, אלסקה, איידהו, מיסיסיפי, צפון קרולינה, דרום קרולינה וטנסי – כולן קבעו הלילה שיא חדש במספר הנדבקים תוך יום.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ והגברת הראשונה מלניה נחתו הלילה בדרום דקוטה, לקראת חגיגות יום העצמאות לאומה האמריקנית. שעות לפני האירוע, חסמו עשרות מפגינים את דרכי הגישה לאנדרטה בהר ראשמור. שוטרים נאלצו לפנותם מהכביש ועצרו 15 בני אדם. 7,500 בני אדם הגיעו לאירוע, ונדחסו בצפיפות בתוך אמפיתיאטרון. רבים מהם לא עטו מסיכות, והפרו את הנחיית גורמי בריאות הציבור הרשמיים, שהפצירו באמריקנים להימנע מהתקהלויות גדולות כדי להאט את התפשטות נגיף הקורונה.

במהלך נאומו אמר טראמפ: "האנדרטה הזו לעולם לא תחולל. לא ישחיתו את הגיבורים האלה. המורשת שלהם לא תושמד, לעולם. ההישגים שלהם לעולם לא יישכחו. והר ראשמור יעמוד לנצח כמחווה נצחית לאבותינו ולחירותנו".

דונלד טראמפ נואם בהר ראשמור (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ נואם בהר ראשמור (צילום: רויטרס)

הפרו את ההנחיות. הקהל בהר ראשמור  (צילום: רויטרס)
הפרו את ההנחיות. הקהל בהר ראשמור (צילום: רויטרס)

דבריו של טראמפ באים בתגובה למהומות שפרצו ברחבי המדינה עקב מותו של ג'ורג' פלויד, האדם השחור שנהרג במהלך מעצר במיניאפוליס. במהלך המחאות השחיתו מפגינים בכמה ערים את פסליהם של מנהיגי המרד נגד ממשלת ארצות הברית במהלך מלחמת האזרחים שהתרחשה בשנים 1861-1865. באחד המקרים, המפגינים ניסו ללא הצלחה להפיל את האנדרטה לזכרו של נשיא ארצות הברית לשעבר אנדרו ג'קסון, שהיה בעל עבדים וגירש אלפי ילידים מבתיהם, הממוקמת מחוץ לבית הלבן בוושינגטון.

"מי שיפגע בסמלי המורשת הלאומית יתמודד עם מלוא חומרת הדין", אמר הנשיא והבטיח עוד פסלים של גיבורים לאומיים. "תחת הסמכות המוקנית לי כנשיא ארה"ב, אני מודיע על הקמת אנדרטה חדשה. אני חותם על צו ביצועי עדכני להקמת המשמר הלאומי של הגיבורים האמריקנים, פארק עצום שיכלול את פסלי כל גדולי האומה שחיו אי פעם". 

ה-4 ביולי: זיקוקים בהר ראשמור (צילום: רויטרס)
ה-4 ביולי: זיקוקים בהר ראשמור (צילום: רויטרס)

סרג'יו גור, ראש צוות בוועדת הכספים של הקמפיין של טרמאפ, אמר כי קימברלי גילפויל, בת זוגו של דונלד טראמפ ג'וניור, בנו של נשיא ארצות הברית, אובחנה כחיובית לנגיף הקורונה. הוא הוסיף כי בעקבות הבדיקה גילפויל נכנסה לבידוד וכי טראמפ ג'וניור נבדק לנגיף ונמצא שלילי.