ארה"ב ציינה בסוף השבוע את יום העצמאות ה־244 שלה באווירה חגיגית פחות מבעבר, בצל מגיפת הקורונה שמשתוללת במדינות רבות והביאה להטלת מגבלות מחודשות. גם הנשיא דונלד טראמפ לא תרם לאווירה, עם נאום מפלג נגד המחאה הנוכחית על הגזענות והאשים כי "הילדים שלנו לומדים בבתי הספר כיצד לשנוא את ארצם".

טראמפ ורעייתו מלניה הגיעו ביום שישי בערב להר ראשמור בדקוטה הדרומית, שם נחצבו פסלי הראש של הנשיאים ג'ורג' וושינגטון, תומס ג'פרסון, אברהם לינקולן ותיאודור רוזוולט, כדי להשתתף באירוע חגיגי לרגל יום העצמאות, שכלל גם מופע זיקוקים למרות האיסור בשל החשש משריפות יער. 

על אף מגיפת הקורונה, שעוררה גל הגבלות חדש בימים האחרונים, הרשויות לא חייבו את הנוכחים לעטות מסכות או לשמור על ריחוק. גם טראמפ לא התייחס למשבר הרפואי, למרות יממה עגומה עם שיא חדש של יותר מ־55 אלף מקרים חדשים, ובמקום זאת יצא במתקפה חריפה נגד הניסיון "לסיים את אמריקה", בשל הפלתם של פסלים היסטוריים והשחתתם בשבועות האחרונים, בצל המחאה נגד הגזענות אחרי הריגתו של ג'ורג' פלויד.

קורונה בארה''ב  (צילום:  REUTERS/Bing Guan)
קורונה בארה''ב (צילום: REUTERS/Bing Guan)

"יש פשיזם חדש של השמאל הקיצוני שדורש נאמנות מוחלטת. אם לא תדברו את השפה שלו, תבצעו את הטקסים שלו, תשננו את המנטרות ותפעלו לפי פקודותיו, אז יצנזרו אתכם, יגרשו אתכם, יכניסו אתכם לרשימות שחורות, ירדפו אתכם ויענישו. זה לא יקרה לנו", אמר.

"אל תטעו, תרבות המהפכה של השמאל נועדה להפיל את המהפכה האמריקאית. בכך הם יהרסו את התרבות שהצילה מיליארדים מעוני, מחלות, אלימות ורעב, והעלתה את האנושות לשיאים חדשים של הישגיות, גילוי והתקדמות", המשיך הנשיא. "כדי לעשות את זה הם נחושים להפיל כל פסל, סמל וזיכרון של המורשת הלאומית שלנו".

דונלד טראמפ בהר ראשמור: חגיגות ה-4 ביולי (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ בהר ראשמור: חגיגות ה-4 ביולי (צילום: רויטרס)

טראמפ גם סיפק תגובה משלו להפלת הפסלים, עם צו נשיאותי חדש שמורה על הקמת "גן לאומי לגיבורים אמריקאים", שיציג פסלים של דמויות אמריקאיות בולטות. "הפסלים האלה ישמרו את הזיכרון של הסיפור האמריקאי שלנו ויעניקו לנו רוח של אחריות עבור הפרקים שעדיין לא נכתבו", נאמר בצו.

הגן אמור להיות מוקם בתוך שש שנים, עד יום העצמאות ה־250, והצו הציג חלק מהשמות שיופיעו בו, ובהם הנשיאים ג'ורג' וושינגטון, ג'ון אדמס, תומס ג'פרסון, אברהם לינקולן ורונלד רייגן, הגנרלים דאגלס מקארתור וג'ורג' פאטון, מרטין לותר קינג, ממציאי המטוס האחים אורוויל ווילבור רייט, מחברת "אוהל הדוד תום" הרייט ביצ'ר סטואו, וגם הכומר האוונגליסטי בילי גרהם והשופט העליון השמרני אנטונין סקאליה.