צרפת וסעודיה פועלות לתגובה אירופית־ערבית משותפת: שר החוץ של צרפת ז'אן איב לה דריאן ושר החוץ של סעודיה פייסל בן פרחן אל־סעוד נפגשו בפריז ודנו ב"התגייסות משותפת" של מדינות האיחוד האירופי והמדינות הערביות, לנוכח מה שכינו "סיכוני" הסיפוח החלקי של הגדה על ידי ישראל. כך הודיע משרד החוץ הצרפתי.

מאידך, רק 14 מדינות החברות באיחוד האירופי – כמחציתן - אך בתוכן המדינות המובילות ביבשת, חתמו יחד עם בריטניה והנציבות לענייני חוץ של האיחוד על מכתב של "הליך שני" - פעולת מחאה בז'רגון הדיפלומטי - לאחר מכתב ראשון בנושא שהוגש בחודש מאי למשרד החוץ הישראלי.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן (צילום: רויטרס)
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן (צילום: רויטרס)

במכתב הן חוזרות על התנגדותן להמשך התוכניות הישראליות לבנייה מעבר לקו הירוק באזור ירושלים. החתומות על המכתב שהוגש למשרד החוץ הישראל: האיחוד, צרפת, גרמניה, איטליה, ספרד, בריטניה, בלגיה, דנמרק, פינלנד, אירלנד, הולנד, נורווגיה, פולין, פורטוגל, סלובניה ושוודיה – טוענות כי הן "מודאגות מאוד" מהמשך הבנייה בגבעת המטוס ומאפשרות בנייתן של דירות חדשות באזור איי 1.

הן מזכירות במכתב כי "לכל בנייה חדשה של התנחלות באזור זה, הרגיש מבחינה אסטרטגית, תהיה השפעה הרסנית על המדינה הפלסטינית השכנה, והיא תפגע באורח חמור באפשרות של פתרון שתי מדינות באמצעות משא ומתן".