תושבי לבנון מתעוררים הבוקר (רביעי) לבוקר קשה מאוד, אחרי ששני פיצוצים עזים הרעידו את העיר אחר הצהריים, באזור האנגר מספר 12 בנמל הימי של ביירות, וגרמו ללפחות 80 הרוגים ולכ־4,000 פצועים. כוחות הצלה רבים שהוזעקו למקום נאבקו קשות כדי להשתלט על השריפות שפרצו מסביב. גורמים בישראל הגיבו לתקרית וטענו כי אין לה כל קשר אליה, כך שלפי שעה נסיבות האירוע לא ידועות ונמצאות בבדיקה. על פי הידוע עד כה, החומר שהתפוצץ הוא אלפי טונות של אמוניום חנקתי. 

בעמודים הראשיים בעיתונים הלבנונים המרכזיים נכתב, בין היתר: "אוי ביירות", "הקריסה הגדולה" ו"הנכבה של ביירות". נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, התייחס הלילה (רביעי) לנסיבות שהובילו לאסון. טראמפ אמר בתדרוך לעיתונאים כי על פי הערכות של צבא ארה"ב, "הפיצוץ שאירע ביירות נראה כמו מתקפה איומה", שנגרמה מסוג של פצצה כלשהי. אנחנו שולחים את תפילותינו למשפחות כל הקורבנות". נשיא ארה"ב הציע את הסיוע של המדינה ללבנון.

הפיצוץ בנמל ביירות, קרדיט: רשתות ערביות

כותרת עיתון בלבנון (צילום: רשתות ערביות)
כותרת עיתון בלבנון (צילום: רשתות ערביות)


אבל בעיתוני לבנון (צילום: רשתות ערביות)
אבל בעיתוני לבנון (צילום: רשתות ערביות)

בוקר קשה ברחבי לבנון (צילום: רשתות ערביות)
בוקר קשה ברחבי לבנון (צילום: רשתות ערביות)


על פי דיווחים ראשוניים ולא מאומתים, הפיצוץ במקום התרחש במחסן נשק של חיזבאללה. עם זאת, ההערכה הזהירה בישראל היא כי מקור הפיצוץ אינו באמצעי לחימה. בתחילה ההערכות היו כי השריפה פרצה מהתלקחות של מאגר דלק או מצבור זיקוקים. ברשת אלמיאדין, המקורבת לחיזבאללה, מסרו כי מנהל המכס בנמל טען כי החומר שגרם לפיצוץ היה דווקא חנקן, ואילו אחרים טענו כי היה מדובר במצבור אמוניה. מושל ביירות מרואן עבוד פרץ בבכי בשידור חי כאשר התייחס לאירועים, וטען כי "העיר היא אזור אסון, מה שקרה דומה להפצצות בהירושימה ונגסקי". 

ראש ממשלת לבנון חסן דיאב קרא לכל תושבי המדינה להתאחד לנוכח האסון הכבד. הוא טען שהסיבה לשריפה היא בשל אחסון לקוי של חומרים נפיצים, והצהיר שהאחראים ישלמו את המחיר: "העובדות על המחסן המסוכן הזה היו קיימות מאז 2016", הוסיף דיאב בנאום טלוויזיוני קצר. "זו קטסטרופה לאומית עצומה והמראות שראינו משקפים את הטרגדיה. ביירות באבל ולבנון כולה פגועה, אבל זהו מבחן שהאחדות הלאומית רק תרוויח ממנו. מה שהתרחש לא יעבור ללא דין וחשבון, וזו הבטחה ומחויבות לאומית".

הרס בלבנון בעקבות הפיצוצים (צילום: רשתות ערביות)
הרס בלבנון בעקבות הפיצוצים (צילום: רשתות ערביות)


מצב חירום הוכרז בעיר והקבינט הלבנוני יתכנס הערב בארמון הנשיאות. נוסף לכך הוכרז על יום אבל. מאות הפצועים באירוע פונו לבתי חולים סמוכים. ברשת אנדולו הטורקית דיווחו על קריסת בניין בן שלוש קומות כתוצאה מהפיצוץ, וכי יש לכודים תחת ההריסות. עוד דווח כי בעקבות האירוע החל כאוס שהורגש היטב במרכז העיר. כוחות כיבוי והצלה רבים הוזנקו לבירה, ויצרו פקקי ענק ברחבי ביירות. עדי ראייה שהיו נוכחים במקום טענו כי הפיצוצים היו כה עזים, עד שחלונות זכוכית בבניינים מרוחקים מאוד ממוקד האירוע התנפצו. 

נזק נגרם גם לארמון הנשיאות ולמשרד ראש הממשלה, אולם הם עצמם לא נפגעו. הצלב האדום קרא לתושבים לתרום דם. "אפשר לראות פצועים בכל הרחובות בעיר, זכוכיות בכל מקום, מכוניות ניזוקו, זה כמו אפוקליפסה", סיפר עד ראייה לרשת CNN. "מפחיד מאוד מה שקורה עכשיו ואנשים משתגעים. שירותי החירום קורסים".

ישראל תציע ללבנון, באמצעות שליח של האו"ם, סיוע הומניטרי ועזרה רפואית. דובר צה"ל הדי זילברמן כתב בטוויטר בערבית: "זו העת להתעלות מעל לכל סכסוך". נשיא המדינה ראובן ריבלין פרסם בעברית, באנגלית ובערבית: "אנו משתתפים בכאבו של העם הלבנוני בשעת אסונו ושולחים יד מושטת לסיוע כן בשעה קשה זו".