האסון במספרים: מושל ביירות אמר הערב (רביעי) ל"אל חדאת", כי ההפסדים הקולקטיביים של לבנון בעקבות סדרת הפיצוצים שהתרחשה אתמול בביירות עלולים להגיע ל-10 עד 15 מיליארד דולר.

היום (רביעי) נחשפו ממדיו האמיתיים של האסון, עם פרסום הנתונים העדכניים ביחס למספר הפצועים בסדרת הפיצוצים וכן מספר ההרוגים המאומתים עד כה.

על פי כלי התקשורת במדינה, לפחות 135 בני אדם נהרגו כתוצאה מהפיצוצים, לצד כ-5,000 פצועים. כ-300 אלף תושבי ביירות נותרו מחוסרי בית בעקבות האסון, ובשל הנזקים שנגרמו מהדף הפיצוצים. תיעודים מרחובות העיר הראו הרס רב למבנים, חלקי בתים שנפלו ברחובות, חלונות שהתנפצו וכן הלאה. עלות הנזק המשוערת נאמדה בין 3 ל-5 מיליארד דולר. הנזקים האדירים הללו צפויים להשפיע על שוק המניות של לבנון במשך חודש לפחות.

פיצוץ בנמל ביירות, קרדיט: רשתות ערביות

כלי התקשורת המקומיים דיווחו כי במהלך היממה האחרונה, חלה קפיצה משמעותית במחירי הזכוכית, מ-14 דולר למטר מרובע, ל-24 דולר, כך שתושבים רבים לא יוכלו להרשות לעצמם לתקן את הנזקים שנגרמו לבתיהם. מעבר לנזק הרב שנגרם למבנים אזרחיים ומבני מגורים, נגרם נזק רב למבנים של בתי חולים ומחסני ציוד רפואיים ברחבי העיר, שהפכו כעת לציוד נדרש יותר מתמיד. 

ההרס האדיר בלבנון (צילום: רויטרס)
ההרס האדיר בלבנון (צילום: רויטרס)

על פי ההערכות, הנזק צפוי להשפיע גם על העתיד הכלכלי בביירות, ובתוך כך על התיירות, משום ש-90% מהמלונות לא יהיו ראויים עוד לשימוש בעתיד בשל התקרית, זאת מעבר למגבלות הטיסה והתיירות המתחייבות בשל התפשטות נגיף הקורונה ברחבי העולם. 

כזכור, התקרית אמש אירעה באזור האנגר 12 בנמל בביירות. בעקבות הפיצוצים, פרצה שריפה במחסן, בו משערים שהיו כלי נשק השייכים לחיזבאללה, אם כי לפי פרסומים אחרים נטען כי במחסן נשמרו חומרים מסוכנים כמו חנקה או אמוניה, שהיו עשויים להוות סכנה לאזרחים בקרבת מקום. 

הרס בלבנון בעקבות הפיצוצים (צילום: רשתות ערביות)
הרס בלבנון בעקבות הפיצוצים (צילום: רשתות ערביות)

בשל המצב הקשה בלבנון והדיווחים על כמות הפצועים הרבה, ישראל פנתה אמש ללבנון דרך גורמים ביטחוניים ומדיניים בינלאומיים, והציעה סיוע הומניטרי רפואי. הפנייה נעשתה בהנחיית שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי. כמו כן, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הנחה את ראש המל"ל מאיר בן שבת לשוחח עם שליח האו"ם מלאדנוב כדי לברר במה ישראל יכולה עוד לסייע ללבנון.