אחרי האסון הכבד: ועידה בינלאומית בווידיאו על סיוע חירום ללבנון התקיימה היום (ראשון) ביוזמת נשיא צרפת עמנואל מקרון ובניהול מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, כדי לענות על הצרכים המיידיים בעקבות אסון הפיצוץ בנמל ביירות בשבוע שעבר. בשלב הראשון מדובר בסיוע בפינוי הפצועים וההריסות, סיוע רפואי, שיקום מערכות החשמל והמים, בתי החולים ובתי הספר וסיוע במזון.

במהלך שיחת ועידה עם תורמים בשל מצב החירום בלבנון, התבטא היום נשיא צרפת ביחס לאסון בביירות, ואמר: "כוחות עולמיים צריכים לשים בצד את חילוקי הדעות ביניהם כדי לסייע לעם הלבנוני. עתיד המדינה עומד על הפרק אחרי החורבן בעיר הבירה. זו חובתה של הקהילה הבינלאומית לתת יד". 

בדבריו התייחס גם באופן מובחן לעזרה שהוצעה על ידי ישראל, וטען: "ישראל התריעה על הרצון שלה לסייע, וכולם התעלו על חילוקי הדעות, זאת למרות שנציגיה של ישראל הופיעו בשיחת הוועידה המקוונת. המשימה שלנו היא לפעול במהירות וביעילות". 

הפיצוץ בלבנון: התפרעויות והפגנות ברחבי ביירות

השלב השני בוועידה יהיה פוליטי, כשהממשל הלבנוני ייקרא לבצע רפורמות שיאפשרו למדינה קבלת סיוע לטווח הארוך. בין המשתתפים - נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג’ונסון, מלך ירדן עבדאללה, מנהיגי רוסיה וסין ונשיא האיחוד האירופי. ישראל אינה בין המשתתפות. מקור בכיר בנשיאות צרפת אמר למעריב כי ישראל אומנם הציעה להגיש סיוע באמצעות האו"ם, אך ההצעה ממתינה לתשובת מממשלת לבנון. בהתייחס להתנגדותו של הנשיא גנרל מישל עאון לחקירה בינלאומית, אמר המקור הצרפתי כי ברור שהאסון נבע מתאונה ושאין אמת בטיעונים שלפיהם מטוס ישראלי הוא שאחראי לפיצוץ הקטלני.

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ  (צילום: רויטרס)
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

הוועידה היום היא סבב ראשון לגיבוש תוכנית סיוע, ובהמשך יש להניח כי יוצבו גם קריטריונים פוליטיים במדינה השסועה גם בנושא זה. גם איראן לא תשתתף בוועידה והיא אף לא הביעה את רצונה בכך. מקרון, ששוחח עם טראמפ לגבי השתתפותו, אמר לו כי מדיניות "הלחץ המקסימלי" על איראן, המתבטאת בסנקציות נגד גופים שעלולים להעביר מימון לטהרן, אינה יעילה במצב הנוכחי ואפילו משחקת לידי חיזבאללה ואיראן. לכן, על ארה"ב להשקיע בלבנון. לדברי מקורות צרפתיים, טראמפ קיבל בחיוב את פניית מקרון.

אחת הבעיות המרכזיות במצב הנוכחי היא היחס לחיזבאללה והשאלה האם להתנות את הסיוע הבינלאומי ללבנון בהפסקת המעורבות של איראן בניהול ענייני המדינה. כזכור, בסיום ביקורו בביירות בשבוע שעבר הודה מקרון בפני כתבים לבנונים כי בין המשתתפים בפגישה איתו היה גם נציג של הארגון השיעי. הוא הוסיף כי "אתם בחרתם אותם. איני מסכים לעמדותיהם. עליכם לומר להם שידאגו לצורכי היום־יום של האזרחים ושלא ייצגו אינטרסים של מעצמה זרה נגד העם הלבנוני".

עמנואל מקרון בזירת הפיצוץ בביירות (צילום: Thibault Camus/Pool via REUTERS)
עמנואל מקרון בזירת הפיצוץ בביירות (צילום: Thibault Camus/Pool via REUTERS)

כשנשאל הנשיא הצרפתי אם ינסה להפעיל תיווך עם איראן, ענה שיש לו בכך ניסיון שלא תמיד צלח וכי הוא "איננו נאיבי". הוא הוסיף כי "במקומם יבואו אחרים. יש לבנונים שעומדים מאחוריהם. על העם לדרוש בעצמו את זכויות האזרח וחופש הביטוי".