יונתן אל חורי, בן למשפחת לוחמי צד"ל, שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב על ההפגנות שהתקיימו בלבנון במהלך סוף השבוע: "בימים האחרונים החלה להתנגן שם מדינה אחרת, ההמונים זועקים - 'חיזבאללה טרוריסטים', 'חיזבאללה טרוריסטים'". הוא ציטט פתגם בערבית - "הגיעו מים עד נפש" - והוסיף ב-103FM כי "ההפגנות שהתקיימו אתמול קיבלו תפנית אלימה, ובמהלכן המשטרה עשתה שימוש בנשק חי כדי לנסות ולדכא את האירועים. במהלך ההפגנות גם נהרג שוטר".

לדבריו, זו אינה הפעם הראשונה שאנחנו רואים שימוש בתחמושת חיה נגד מפגינים, אבל זה אף פעם לא היה במספרים כאלה גדולים, שהסתיימו בהרוג מכוחות הביטחון. "מלבד התבצרות על הפרלמנט הלבנוני המפגינים פרצו לבניין החוץ, הכלכלה, האנרגיה", ציין, "הם הצליחו לזרוק מסמכים מהחלונות".

נשק חם כלפי מפגינים זה אומר ממש שורות של חיילים עם נשקים שקיבלו הוראה לפתוח באש?
"אם הם קיבלו הוראה לפתוח באש או החלטה עצמאית, זה אני לא יודע להגיד בוודאות. אבל רואים בסרטונים שרצים ברחבי הרשת שוטרים עומדים ויורים במפגינים - ירי לכל עבר".

כשאנחנו שומעים שהנשיא אומר שנלך לבחירות, שמים חבל תלייה מסביב לבובת קרטון של נסראללה, מה אתה שומע מהצד השני בלבנון? עד כמה באמת ההתקוממות נגד נסראללה היא הדבר האמיתי?
"אני מנסה פה להיזהר מרצון הלב שלי עצמי ובין לנסות ולראות את התמונה הכוללת. אני חושבת שזו הפעם הראשונה מזה שנים שאנחנו באמת שומעים בצורה חד משמעית שהעם הלבנוני מאס בחסן נסראללה. בהפגנות הקודמות הם אמרו את זה בצורה של 'כולם' כאשר הפגינו נגד אנשי הפרלמנט ונסראללה אחד מהם. הפעם הם מטרגטים אותו באופן ישיר, בין אם בתמונות או בעיתונאים".

בהמשך דבריו ציטט את העיתונאית הלבנונית הוותיקה והמוערכת, שפרסמה לפני נאומו של נסראללה, ומהלכו אמרה לו חד וחלק 'ישראל, מדינת האויב שמאיימת עלינו כל יום', והיא מבחינתה הפושעת הכי גדולה בעולם, 'לא עשתה לנו מה שאתה ואנשיך עשו לנו בלבנון'. היא מאשימה אותו כי הם טוענים שנסראללה אחראי גם מבחינה ביטחונית לכל מה שקרה בנמל בשנים האחרונות".

הפיצוץ בלבנון: התפרעויות והפגנות ברחבי ביירות

הנמל זו אחריות ישירה של נסראללה, או מחדל בגללו שגרם לפיצוץ? יש סימני שאלה או שזה לא משנה, העיקר להעיף אותו?
"זה לא משנה להם משתי סיבות, אחת – אם נסראללה ידע שיש שם את החומר ולא טיפל - בעיה שלו. אם זה שלו, זה עוד יותר גרוע, כי מבחינתם הוא שם אותם תחת סכנה מיידית. הם מאשימים גם את הממשלה והפרלמנט, ומסבירים כי נסראללה יכל לעשות זאת - בגלל שהם לא פעלו".

החבל מסביב לצוואר של נסראללה (צילום: AFP via Getty Images)
החבל מסביב לצוואר של נסראללה (צילום: AFP via Getty Images)


אף אחד לא מאמין לנאום שלו שהוא טוען שהוא לא אחראי?
"בשום צורה, הציבור הלבנוני כבר רוצה לעשות שם זעזוע מהיסוד ולהעיף כבר את כולם. לא מאמינים לאף אחד".

אל-חורי הוסיף: "אני חושב שההפגנות יעלו ויתגברו כל עוד לא נשמע מישהו שלוקח אחריות על האירועים. בינתיים עצרו כמה פקידים שלטענתם אחראים למחדל, אבל הציבור לא מחפש את השעירים לעזאזל, הוא רוצה את הקודקוד ומי שאחראי להרג הנורא".

אנחנו יודעים שהציבור בלבנון התייחס ולא עף על המחווה של רון חולדאי בתל אביב, יש התייחסות של המפגינים שם בכיכרות ביירות למה שרואים בירושלים בתל אביב, בהפגנות בבלפור?
"לא ראיתי אזכור לכך בהפגנות האחרונות, מלבד הרשת עצמה שרעשה ודנה בסוגיה הזאת. ערוצי התקשורת בלבנון וגם המפגינים עצמם לא כל כך דיברו על כך".