המשבר הפוליטי בלבנון הגיע לשיא חדש: ראש הממשלה, חסן דיאב, ויתר השרים הודיעו הערב (שני) על פרישתם בעקבות הזעם הציבורי בשל המחדלים שהובילו לאסון הכבד של הפיצוץ בנמל ביירות בשבוע שעבר. כאמור, בתום ישיבת הממשלה, דיאב הגיע לארמון הנשיאות על מנת להגיש למישל עאון את מכתב ההתפטרות. 

במסיבת עיתונאים שכינס, אמר דיאב בפתח דבריו: "אנחנו עם העם הלבנוני אחרי האסון הכבד שפקד אותו. אנחנו מחפשים את האחראים לאסון הזה". עוד הוסיף: "האסון שקרה לעם הלבנוני הוא תוצאה של השחיתות במדינה. מנגנון השחיתות גדול מהמדינה עצמה. יש סכנה לאסונות גדולים מאלה בחסות השכבה השולטת בגורל המדינה". בהמשך, התייחס דיאב למצב בלבנון, וכינה אותו "מדינה בתוך מדינה".  

בהמשך הודיע דיאב על התפטרותו והסביר: "במעשינו היום, אנחנו ממלאים את רצון העם, את הבקשות שלו כלפינו לקחת אחריות על מה שנעשה ועל האסון שאירע. מי שאחראי לאסון, מתחבא מזה שבע שנים", אמר בהתייחס לבכירי ארגון החיזבאללה, והוסיף כי "אין להם רצון לשינוי אמיתי. היום - על כן, אני מודיע על התפטרותי". 

כזכור, דיאב הכריז ביום שבת כי הוא קורא לבחירות מוקדמות בצל המחאה העממית הגוברת נגד השלטון, אולם שרת ההסברה, מנאל עבד א־צמד, החליטה לא לחכות והודיעה אתמול כי היא עוזבת את הממשלה. בכך הפכה לשרה הראשונה שמתפטרת מתפקידה בעקבות אסון הפיצוץ בנמל ביירות בשבוע שעבר, שבו נהרגו כ־160 אזרחים ונפצעו אלפים.

מבט מהאוויר על האסון בביירות. צילום: רשתות ערביות

למעשה, עד כה התפטרו שבעה שרים - שליש מכלל חברי הממשלה - דבר שהמשמעות שלו היא שהממשלה לא היתה יכולה להמשיך במילא בתפקידה.

במקביל, נמשכת החקירה סביב הפיצוץ הקטלני, כאשר אתמול הגיע מניין הקורבנות ליותר מ-200 הרוגים. הממשלה הודיעה כי היא מעבירה את הטיפול בפרשה למועצה המשפטית העליונה, בית המשפט שמטפל בענייני הביטחון הלאומי. במקביל, השופט החוקר, ע'סאן א-חורי, תשאל את ראש ביטחון המדינה, מייג'ור גנרל טוני סאליבה, ונמסר כי עוד קצינים בכירים צפויים לעבור תשאול בימים הקרובים.

בתוך כך, מדינות נוספות נוקטות בצעדי זהירות אחרי הפיצוץ בביירות. המשרד לתעופה אזרחית במצרים הודיע כי הוא מפנה "חומרים מסוכנים" שמוחזקים במחסנים בשדות התעופה ברחבי המדינה. גם משרד ההגנה בעיראק דיווח כי הוא מוציא "חומרים נפיצים" ממחסן בנמל התעופה הבינלאומי של ביירות, בעוד ראש הממשלה, מוסטפה אל-כאזמי, הקים ועדה שתאתר "חומרים בעלי סיכון גבוה" שמוחזקים באתרים שונים במדינה.

הפיצוץ בנמל ביירות, קרדיט: רשתות ערביות

לביקורת על השלטון הצטרף אתמול הפטריארך המארוני, בשארה א־ראעי, שקרא להתפטרות מיידית של הממשלה ולקיום חקירה בינלאומי על נסיבות הפיצוץ, שאותו כינה פשע נגד האנושות. "הכרחי לדעת את הסיבות המסתוריות שגרמו לכך שכמות עצומה של חומרים נפיצים נשמרו במקום המסוכן ביותר בבירה ואת הסיבה לקיומם", אמר בדרשה, והוסיף: "חקירה בינלאומית חייבת לחשוף את כל העובדות ולהכריז עליהן, מתוך מחויבות שכל האחראים ייתנו דין וחשבון על הטבח ועל הקטסטרופה, בלי קשר למעמדם".

ביום שבת בלילה, אחרי שעות ארוכות של התנגשויות אלימות במרכז ביירות, עזבו אלפי המפגינים את הרחובות, וכוחות הביטחון הצליחו לפנות את משרדי הממשלה שעליהם השתלטו המפגינים אחרי שתגבורות של כוחות צבא הוזרמו לעיר. מאות בני אדם נפצעו בעימותים, שכללו גם ירי באש חיה, ובהם גם יותר ממאה אנשי ביטחון.