ראש המטה לביטחון לאומי וראש חטיבת המחקר לשעבר, יעקב עמידרור, שוחח הבוקר (שלישי) עם בן כספית ורוני בר און ב-103FM על מצבה של לבנון לאחר הפיצוץ שהתרחש בביירות, על התפטרות הממשלה ועל מצבו של נסראללה בימים אלו. בין דבריו, אמר עמידרור כי לפי איך שזה נראה כרגע, נדמה כי חיזבאללה הוא לא האחראי על האירוע: "כמו שזה נראה עד עכשיו, זה כנראה לא קשור לנשק בשום צורה ואופן". בנוסף, אמר כי לדעתו צבא לבנון לא יצא מול נסראללה: "בצבא לבנון יש אחוז גבוה מאוד של שיעים וקצינים שנאמנים לחיזבאללה".

תיעוד רחפן בהריסות אחרי הפיצוץ בביירות. צילום: רויטרס

האם אתה רואה את נסראללה עכשיו בבור שהוא לא יכול לצאת ממנו? או מה שהיה הוא שיהיה?
"היום אני חוקר במכון ירושלים לאסטרטגיה וביטחון. נסראללה לא נמצא בבור שהוא לא יכול לצאת ממנו, לא משום שמצבו לא רע, מצבו רע מאוד, משום שאין אלטרנטיבה חזקה כמוהו כדי שיתארגן מסע עממי שיביא לכך שהוא יאלץ ללכת. זה לא בלתי אפשרי, אבל זה כמעט בלתי אפשרי".

האנשים שלו לא ירדו לרחוב, הנשיא תומך בו.
"האנשים שלו, התמיכה של הנשיא חשובה אבל לא היא שחשובה. מה שחשוב הוא שמאחוריו עומד ארגון חזק עם נשק, ברגע הצורך, אם יווצר הצורך, הוא לא יהסס להשתמש בו. אין ממול מי שיעמוד מולו ולכן, זו העוצמה האמיתית שלו. גם טוב לו שהנשיא תומך בו ואי אפשר להרכיב ממשלה בלעדיו אבל באמת מה שנותן לו את הכוח זה בסופו של דבר הארגון החזק שלא יהסס אם צריך להרוג את מתנגדיו".

מה עושה ההתפטרות של ממשלת לבנון אתמול? בעיצומו של משבר כלכלי חסר תקדים, אין חשמל, ביירות נהנית מחשמל בסדר גודל של עזה.
"פחות מעזה".

זה מטורף.
"נכון, אבל בסוף אתה צריך איזשהו כוח שיגרום לנסראללה ללכת. הכוח הזה יכול להיות כוח עממי, יהיו אלפי אנשים ברחובות והוא לא ישתמש בנשק שיש לו בשביל להבריח אותם. או כוח של ממש יצא מולו ואין היום. צבא לבנון לא יצא מולו".

אתמול הפציע ידיד ותיק שלנו, ג'ומייאל
"האליטות הישנות נמצאות ומדברות אבל לאף אחד מהם אין כוח של ממש. כל המליציות שהכרנו בזמנו לפני ארבעים שנה, התפרקו מנשקן. מי שנשאר היחיד עם נשק חוץ מצבא לבנון, הוא חיזבאללה, ובצבא לבנון יש אחוז גבוה מאוד של שיעים וקצינים שנאמנים לחיזבאללה. קשה לי מאוד לראות את צבא לבנון פועל באופן ישיר נגד חיזבאללה, ואם הוא יפעל - לא בטוח מי ינצח".

הלך עלינו. חוטפים חיזבאללה על הראש 'מלא מלא' בלבנון.
"לא, כי נסראללה לא רוצה שזה יראה ככה, הוא מעדיף את המצב הנוכחי בו בלעדיו אף אחד לא יכול לקבל החלטה, אי אפשר להקים ממשלה אבל יש פסאד, מילה ערבית שמציינת את החיצוניות, יש חיצוניות של כאילו מדינה לבנונית אבל אין בעצם מדינה לבנונית. זה אירוע חלול, בו מי שקובע בסופו של דבר זה נסראללה, כמעט בכל תחום שהוא רוצה. זה עדיף לו מאשר שהוא יעמוד בחזית ואז הוא באמת יהיה אחראי לכל הדבר הנורא הזה שנקרא לבנון".

אנחנו רואים נסראללה אחר בימים האחרונים, מנסה להרחיק את עצמו מהאירוע. עד כמה האירוע ידבק בו להערכתך? הרי חיזבאללה הוא מנהל הנמל. לפי מה שהיה בפיצוץ עצמו, זה אמוניום חנקתי או שיכול להיות שהיו שם טילים?
"כמו שזה נראה עד עכשיו, זה כנראה לא קשור לנשק בשום צורה ואופן. עוד פעם כמו שזה נראה עכשיו אני לא נמצא בביירות בשביל להגיד מעבר לזה. בינתיים נסראללה הצליח להרחיק את עצמו מזה, לא במובן שמישהו חושב שאין לו שום השפעה, אלא במובן שזה לא נראה כמו אירוע של חיזבאללה. ממה שהוא סובל עכשיו, זה לא מהאירוע עצמו, אלא מההבנה שלבנון הרוסה, חלולה, ומושחתת, ומי ששולט בה בשנים האחרונות זה נסראללה.  האירוע זה רק עוד אינדיקציה ועוד טריגר לטענות, אבל זה לא האירוע לכשעצמו. זה כל המערכת הלבנונית שגם נראית וגם באמת מושחתת".

השלטון של נסראללה צף מהר מדי.
"אני לא יודע אם מוקדם מדי אבל במצב רע. לפני הקורונה לבנון הודיעה שהיא חדלה פירעון, לא יכולה להחזיר את החובות שלה במערכת הבין-לאומית, נפלה עליה הקורונה, על זה נוספה עוד קומה של האירוע בביירות, עכשיו תחשבו את הכל ביחד ויש שם מערכת שבאמת לא יכולה לתפקד בשום מצב. כולם מושחתים, מלמעלה עד למטה, וההחלטה הבינלאומית של החקירה בעניין 'מי חיסל את חרירי', ואם היא חקירה אמיתית אנחנו יודעים בדיוק מי חיסל את חרירי".

חסן נסראללה בנאומו (צילום: רויטרס)
חסן נסראללה בנאומו (צילום: רויטרס)

מי?
"ארבעה אנשי חיזבאללה וכמה סורים".

לא בא לו בזמן טוב, כל זה בעצם מרחיק אופציה של חזית בינינו לבינם?
"זו שאלה מעניינת, אם אתה עובד על פי ההיגיון, המשפט שאמרת מדויק. אבל אנחנו במזרח התיכון ובמזרח התיכון אנשים לפעמים מקבלים החלטות שנראות בלתי הגיוניות. לכן, על אף שאני חושב שזה בדיוק הזמן הכי גרוע בשבילו, לו הייתי יושב היום במודיעין הישראלי, הייתי מקדיש את כל תשומת הלב כדי לראות אולי אני טועה".

אי אפשר להתחמק מההנחה שאנחנו מייצרים את הבעיות של עצמנו, את חמאס אנחנו הקמנו בתקופת שמיר כדי לאזן ולהחליף את אש"ף. נסראללה, אחרי הפלישה ללבנון חיזבאללה קם והפך למשמעותי, חיסלנו את המנהיג כדי לקבל את הטאלנט הנוכחי. ייצרנו אחלה חזיתות.
"בנושא חמאס זה כנראה ויכוח היסטורי יותר מורכב אבל בנושא חיזבאללה, חיזבאללה הוא לא בגללנו, הוא בגלל שאיראן החליטה לייצא את המהפכה והיה לה ברור שהיא צריכה להתלבש על המיעוטים השיעים שהיו כאסקופה נרדפת בכל המזרח התיכון, בעיקר בלבנון, אבל לא רק. זה תהליך שהתחיל לפנינו והיה נמשך אחרינו. האם תרמנו או הפרענו? אני לא יודע, כנראה להתעצמותו הצבאית תרמנו בעצם הלחימה נגדו כך שהיה לו זמן ללמוד איך להילחם, אבל בסוף זה מאמץ איראני מכוון, ברור, שהיה נעשה איתנו ובלעדינו. לא צריך לקחת על עצמנו אשמות לא נכונות".

לא הכל אנחנו.
"לא כל הדברים הרעים זה אנחנו. לגבי נסראללה, קודמו בתפקיד היה איש מוכשר ביותר והיה לנו נדמה, זה היה כמה חודשים לפני שהתמניתי לרח"ט מחקר, שאם הוא יחוסל מצבנו יהיה יותר טוב. מצאו לו מחליף לא פחות מוכשר ממנו. המסקנה מהדבר הזה, אני חושב שלחימה נגד טרור, חיסול אנשים שמובילים טרור, הוא מאוד חשוב. אבל בכל פעם שעושים את זה צריך להסתכל בזכוכית מגדלת מי הבא בתור".

כל פעם אנחנו מתגעגעים לערבי הקודם.
"אני בכלל לא בטוח. יש עוד הרבה כאלה שאיבדו את חייהם ועל פי האגדות אנחנו חיסלנו אותם, וטוב שהם עברו מן העולם".