הבחירות בבלארוס: גם היום (רביעי) המשיכו המהומות האלימות שפרצו במחאה על תוצאות הבחירות שהתקיימו במדינה בתחילת השבוע, בהן נבחן הנשיא המכהן אלכסנדר לוקשנקו ביותר מ-80% מהקולות. המפגינים טוענים כי הבחירות זויפו ויותר מ-6,000 מהם נעצרו מאז תחילת המחאה ביום ראשון.

מהומות בבלארוס לאחר הבחירות לנשיאות. צילום: TUT.BY VIA REUTERS

המשטרה המקומית ביצעה ירי חי לעבר המפגינים, ואילו לוקשנקו השמיץ אותם וטען כי הם פועלים בשיתוף פעולה עם גורמים עוינים ברוסיה וכי למנהיגי המחאה יש עבר פלילי. בנוסף דווח כי השלטון שיתק את האינטרנט במדינה כדי למנוע מהמפגינים לתקשר זה עם זה ועם העולם. ממשרד הפנים בבלארוס נמסר כי 51 מפגינים ו-14 שוטרים נפצעו בעימותים שפרצו ביום שלישי בערב.

מפגינות בבלארוס (צילום: רויטרס)
מפגינות בבלארוס (צילום: רויטרס)

מנהיגת האופוזיציה, סבטלנה טיכנובסקאייה, שאמרה בתחילה כי היא לא מקבלת את תוצאות הבחירות, נעלמה לאחר הבחירות לשעות ארוכות ואז פרסמה סרטון בו חזרה בה מדבריה והפצירה בבני ארצם שלא להתנגד למשטרה ולהימנע מסיכון חייהם. בין השורות נרמז כי עשתה זאת לאחר שאיימו על חיי ילדיה. כעת, לפי הדיווחים, היא נמלטה מן המדינה אל ליטא השכנה. 

שרי החוץ של האיחוד האירופי קבעו דיון חריג ליום שישי כדי לדון במצב בבלארוס וייתכן כי יטילו סנקציות על מינסק בתגובה לאלימות. דובר משרד החוץ הגרמני אמר כי "הבחירות בבלארוס לא עמדו בסטנדרטים המינימליים, ישנן אינדיקציות רבות לכך שהבחירות זויפו".

נציבת זכויות האדם של האו"ם מישל בצ'לט גינתה את "התגובה האלימה" מצד הרשויות בבלארוס ואת מעצר המפגינים. ליטא, פולין ולטביה הציעו לגשר בין המפגינים לבין השלטונות, ואיימו בהטלת סנקציות אם ההצעה תידחה. 

שוטר גורר מפגין בהפגנות בבלארוס (צילום: רויטרס)
שוטר גורר מפגין בהפגנות בבלארוס (צילום: רויטרס)

טיכנובסקאייה נכנסה למרוץ לאחר שבעלה, מתנגד משטר שהיה אמור להתמודד בבחירות, נכלא. עצרות התמיכה בה לפני הבחירות היו מהגדולות שנראו במדינה מאז נפילת ברית המועצות לפני 29 שנים, מה שגרם לתקווה בקרב מתנגדי המשטר שאולי הפעם יהיה מהפך. אולם ארגוני זכויות אדם דיווח שכ-1,300 בני אדם נעצרו לפני הבחירות, בהם משקיפים עצמאיים ואנשי הקמפיין של טיכנובסקאייה.

כאמור, זאת תהיה הקדנציה השישית של לוקשנקו, ששולט במדינה מאז 1994, אבל ספג ביקורת רבה על ניהולו את משבר הקורונה בארצו, מצב הכלכלה וסוגיית זכויות האדם במדינה. 

נשיא בלארוס אלכנסדר לוקשנקו (צילום: Sergei Gapon/Pool via REUTERS)
נשיא בלארוס אלכנסדר לוקשנקו (צילום: Sergei Gapon/Pool via REUTERS)