גורמים רבים בעולם סוערים מאז היוודע דבר הסכם כינון היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנחתם הערב (חמישי) בשיחת טלפון משולשת בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויורש העצר של איחוד האמירויות בן זיאד אאל נהיאן.

שגריר איחוד האמירויות לארצות הברית צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "ההסכם עם ישראל הוא ניצחון לדיפלומטיה באזור". נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בירך על ההסכם, ואמר: "אני מוקיר את מי שהשקיע מאמצים להשגת ההסכם המשולש. ההסכם יתרום ליציבות באיזור". 

גם בחריין הוציאה הודעה המראה סולידריות מסויימת עם ההסכם המתהווה: "ממלכת בחריין מברכת את איחוד האמירויות הערביות, ומוחאת כפיים להשגת הסכם להפסקת סיפוח האדמות הפלסטיניות, והצעדים שננקטו להשגת שלום במזרח התיכון".

נתניהו מתייחס להסכם עם איחוד האמירויות

טראמפ ונתניהו בעת ההכרזה על תוכנית השלום (צילום: רויטרס)
טראמפ ונתניהו בעת ההכרזה על תוכנית השלום (צילום: רויטרס)

זעם באיראן סביב ההכרזה המדוברת. בסוכנות הידיעות האירנאית תסנים, המזוהה עם משמרות המהפכה נמסר כי ההסכם המתהווה בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות הוא "מעורר בושה".

עם זאת, הירדנים שיגרו תגובה מאופקת למדי: "אם ישראל תפעל באמצעותו להביא לסיום הכיבוש - האזור יתקדם לשלום צודק". 

שליח ארה"ב לאיראן בריאן הוק אמר כי "ההסכם בין ישראל ואיחוד האמירויות הוא הסיוט הגרוע ביותר של איראן". חברת הוועד הפועל של אש"ף, חנאן עשראווי התייחסה בשם הארגון להודעה והאשימה את איחוד האמירויות ב"נורמליזציה" עם ישראל". בחמאס הוסיפו כי "ההסכם יעודד את הכיבוש לבצע עוד פשעים נגד עמנו הפלסטיני ומקומותיו הקדושים". הרשות הפלסטינית הודיעה על החזרת שגרירה באיחוד האמירויות להתייעצות דחופה ברמאללה.

בתוך כך, ברשת "אל ערביה" הסעודית דיווחה כי באיחוד האמירויות אמרו שלמרות ההסכם, הם לא יפתחו שגרירות בישראל - "בלי להגיע להסכם פלסטיני-ישראלי".