המחאה נמשכת - גורמים בינ"ל מתערבים: גל ההפגנות האלים בבלארוס נמשך, בעקבות בחירתו של הנשיא אלכסנדר לוקשנקו ביותר מ-80% מהקולות. היום (שבת) דווח כי גורמים בינלאומיים ממשיכים לנסות ולסייע למדינה המזרח-אירופאית, על מנת להרגיע את הרוחות. לוקשנקו התייחס היום לנסיונות ההתערבות החיצוניים, והדף אותם בחריפות כשאמר: "בלארוס לא צריכה מתווכים חיצוניים שיתערבו כדי לפתור את המצב. לא ניתן את המדינה שלנו לאף אחד".

מוקדם יותר היום נודע, על ידי הודעה רשמית שפורסמה על ידי הקרמלין, כי נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שוחח עם לוקשנקו, וכי במהלך שיחתם סיכמו השניים כי הם סמוכים ובטוחים כי ההתפרעויות במדינה בעקבות הבחירות יירגעו בקרוב. במהלך השיחה, ציין הנשיא הנכנס כי מדובר בבעיה המאיימת על מדינות נוספות באזור.

המהומות בבלארוס (צילום: REUTERS/Vasily Fedosenko)
המהומות בבלארוס (צילום: REUTERS/Vasily Fedosenko)

יש לציין כי היחסים בין המדינות היו מתוחים בעת האחרונה לפני הבחירות, זאת לאחר שרוסיה הביעה תמיכה במפלגתו של לוקשנקו. בשל מיקומה של בלארוס, פוטין רואה במדינה כיעד אסטרטגי חשוב המהווה מחסום בין רוסיה לבין השפעות חיצוניות של ארגונים, כמו האיחוד האירופי ונאט"ו. 

פגישה זו מגיעה בהמשך לאיומים מצד מדינות שכנות אחרות, שגובו בהודעת האיחוד האירופי, שמסר כי סנקציות יוטלו על המדינה אם ההתפרעויות האלימות לא ייפסקו. ביום שישי האחרון, שרי החוץ של האיחוד קבעו דיון חריג בנושא ההפגנות. גם האו"ם השמיע את עמדתו התקיפה בנושא, ונציבת זכויות האדם בארגון, מישל בלצ'ט, גינתה את "התגובה האלימה" מידי הרשויות בבלארוס, וכן את מעצר המפגינים. 

נשיא בלארוס אלכנסדר לוקשנקו (צילום: Sergei Gapon/Pool via REUTERS)
נשיא בלארוס אלכנסדר לוקשנקו (צילום: Sergei Gapon/Pool via REUTERS)

בארה"ב החליטו להשמיע עמדה ביחס למצב, ומזכיר המדינה מייק פומפאו טען כי המעצמה עוקבת אחר המתרחש במדינה בדאגה, וכי בכוונתם להתערב ולדון בנושא עם האיחוד האירופי. בעבר, במהלך ביקור שערך פומפאו בפולין, הוא התבטא ביחס למצב הפוליטי המורכב בבלארוס השכנה, וטען כי מדינתו תנסה לסייע לעם הבלארוסי ככל הניתן, "על מנת שיוכלו להשיג חופש וריבונות במדינתם". 

כאמור, המהומות פרצו בתחילת השבוע, כאשר לוקשנקו זכה ברוב קולות, ונכנס לכהונה השישית במספר. יריבתו מהאופוזיציה, סבטלנה טיכנובסקאייה, מורה לשעבר בת 37, זכתה ל-10% מהקולות בלבד, מה שגרם לתומכיה לפתוח במהומות ברחבי המדינה. המתמודדת החליטה להכנס למרוץ לאחר שבעלה, מתנגד משטר, נכלא. עצרות התמיכה בה לאורך הקמפיין היו המוניות במיוחד. 

טיכנובסקאייה התייחסה לתוצאות מיד עם ההודעה על הפסדה, טענה כי היא לא מקבלת את המצב ת וכי היא רואה בעצמה כמנצחת, והוסיפה כי לטעמה תוצאות הבחירות זויפו. הטענות נבדקו על ידי גורמים זרים, שטענו כי ייתכן ויש אמת בדבריה. בתוך כך, דובר משרד החוץ הגרמני התייחס למצב, ואמר כי "הבחירות בבלארוס לא עמדו בסטנדרטים המינימליים, ישנן אינדיקציות רבות לכך שהבחירות אכן זויפו".

מהומות בבלארוס לאחר הבחירות לנשיאות. צילום: TUT.BY VIA REUTERS

עם התגברות המהומות, פרסמה טיכנובסקאייה סרטון נוסף, בו הפצירה באזרחים שלא להתנגד למשטרה ולהימנע מלסכן את חייהם. במהלך הסרטון, נשמעה רמיזה כי בחרה לעשות כן לאחר שאיימו ככל הנראה על חיי ילדיה. כעת, על פי דיווחים בכלי התקשורת המקומיים, היא נמלטה אל ליטא השכנה. 

משטרת בלארוס יצאה לרחובות והתעמתה עם המפגינים, ומספר המעצרים הכולל באירועים עלה בימים האחרונים לכ-6,000 בני אדם. כוחות הביטחון הגיבו ביד קשה במיוחד כלפי המוחים, ואף פתחו נגדם באש חיה. לוקשנקו מצידו ליבה את האש וטען כי המפגינים פועלים בשיתוף פעולה עם גורמים רוסים עוינים, והאשים את ראשי המחאה בעבר פלילי.