בית הדין בהאג הרשיע היום (שלישי) את פעיל החיזבאללה סלים עיאש ברצח ראש ממשלת לבנון לשעבר, רפיק אל חרירי, בהפצצה שאירעה בשנת 2005. עוד קבעו השופטים כי על אף האישום של עיאש ועל אף שהם סבורים שלהנהגת סוריה וחיזבאללה היו מניעים לחיסול חרירי ובני בריתו, לא נמצאה שום הוכחה לכך שהם אכן אחראיים להפצצה שגרמה להרג של 21 נוספים. 
הכרעה זאת התקבלה בעוד בלבנון עדיין מתאוששים מהמשבר שנקלעו אליו עקב הפיצוץ בביירות בחודש שעבר, אשר גם בו נשללה מעורבות חיזבאללה.
 
חרירי, מיליארדר מוסלמי סוני, היה בקשר הדוק עם ארצות הברית, בעלות ברית ערביות במפרץ המערבי והסוני, ונתפס כאיום על ההשפעה האיראנית והסורית בלבנון. הוא הוביל את המאמצים לשקם את ביירות לאחר מלחמת האזרחים 1975-1990.
רצח הרירי הכניס את לבנון למה שהיה אז המשבר החמור ביותר שלה מאז המלחמה, וגרם לשנים של עימותים גדולים בין כוחות פוליטיים יריבים. 

"לעיאש היה תפקיד מרכזי בביצוע הפיגוע והוא תרם לו ישירות. עיאש התכוון להרוג את מר חרירי והיה לו את הידע הנדרש על נסיבות משימת ההתנקשות, לרבות שמדובר בחומרי נפץ אשר היו בשימוש", אמר השופט דיויד רה. עוד הוסיפו בבין הדין כי אין מספיק ראיות על מנת להרשיע שלושה פעילים נוספים אשר היו חשודים בפרשה וחברים גם הם בקבוצה המוסלמית השיעית המגובה באיראן- חסן חביב מרעי, חוסיין עונייסי ואסד חסן. מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, אמר ביום שישי כי הוא לא דואג מהמשפט וכי אם מישהו מחברי הקבוצה יורשע, הם עדיין יהיו חפים מפשע. 

 בעקבות ההכרעה הגיב בנו של חרירי: "היום גילינו את האמת, הצדק חייב להיות ללא קשר לזמן שזה לוקח", והוסיף:  "המסר לאלה שתכננו את הפשע הוא שהזמן לבצע פשעים פוליטיים מבלי לשאת בהשלכות הסתיים". 
בשעות האחרונות פוקדים אלפי לבנונים את קברו של אל חרירי בדרישה למצות את הדין עם הנאשם. 

לבנונים מול קברו של אל חרירי (צילום: רויטרס)
לבנונים מול קברו של אל חרירי (צילום: רויטרס)