חוזר בו? בהמשך לדיווחים שפורסמו היום (שלישי) לפיהם שר החוץ הסודני, עלי קרטי, הביע את נכונות מדינתו לפצוח בכינון יחסים דיפלומטיים עם ישראל, בכלי התקשורת הזרים מדווחים כי עתה הוא מתנער מהתבטאותו, אותה השמיע במהלך ראיון שהעניק לרשת סקיי ניוז. כזכור, במהלך הראיון אמר קרטי כי אין סיבה להמשך היחסים העוינים עם ישראל, וכי ייתכן כי ישנו הסכם על הפרק, כזה שיכבד את האינטרסים המדיניים של סודן.

בתוך כך, יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, התייחס הערב לאפשרות של הסכם שלום כזה שייחתם בין המדינות, ואמר: "אני מחזק את העם הפלסטיני - נעמוד יחד ונהיה מאוחדים מול הקונספירציות והקשיים שעומדים בדרכנו, ונעמוד נגד כל מי שעשוי לתקוף ולעכב את המטרה שלנו כעם". 

אבו מאזן במועצת הביטחון באו''ם (צילום: REUTERS/Shannon Stapleton)
אבו מאזן במועצת הביטחון באו''ם (צילום: REUTERS/Shannon Stapleton)

בעקבות הדיווחים על היתכנותו של ההסכם, בישראל החלו לדון בהשלכות האפשריות של תרחיש כזה על החיים בארץ. בשיחה עם ערוץ 13, מסר היום גורם מדיני שאם ההסכם אכן יצא לפועל, הוא יסלול את הדרך לפתרון סוגיית מבקשי המקלט בישראל: 31,000 מבקשי מקלט מתגוררים עתה בישראל, 6,200 מתוכם הם יוצאי סודן ו-300 מהם יוצאי דארפור שקיבלו מעמד בישראל. כעת נשאלת השאלה האם אפשר להחזיר את הנתינים  לארץ מוצאם, דבר שלא התאפשר בשנים האחרונות על אף הניסיונות הרבים לעשות כן. 

כזכור, קרטי אמר היום: "אנחנו חותרים להסכם שלום עם ישראל, הסכם שיתאפיין בשוויון, מבלי לוותר על האינטרסים והערכים של סודן". מרגע פרסום הראיון, החל שיח נרחב מצד פוליטיקאים ואנשי ציבור בארץ ובעולם, אך עדיין לא התקבלה חוות הדעת של האו"ם בנושא.  

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שנפגש היום עם יו"ר מועצת הביטחון הסודני, עבד אלפתח אלברהאן, בירך על עמדת משרד החוץ במדינה, ואמר כי "ישראל, סודן והאזור כולו ירוויחו מהסכם השלום ויוכלו לבנות ביחד עתיד טוב יותר לכל עמי האזור. נעשה כל הנדרש כדי להפוך חזון זה למציאות".