העיתון הגרמני "די וולט" דיווח במהלך הלילה (בין רביעי לחמישי) מפי גורמי מודיעין מערביים כי "ארגון חיזבאללה קיבל משלוחים גדולים של אמוניום חנקתי, החומר שגרם לפיצוץ הענק בנמל בביירות בתחילת החודש. כאמור, הארגון השיעי הכחיש כל קשר לאסון הכבד, והמזכ"ל חסן נסראללה טען כי אינם קשורים למאגרים המדוברים. מאגר האמוניום שעלה באש בביירות אוחסן שם מאז 2013 או 2014, וכעת הרשויות בלבנון חוקרות את האחראים לכך. 

פיצוץ בנמל ביירות, קרדיט: רשתות ערביות

המקורות המודיעיניים המצוטטים בעיתון הגרמני טוענים כי "חיזבאללה קיבל משלוחים גדולים של החומר בדיוק באותה התקופה, כשעל העברת החומר הופקד לכאורה כוח קודס של משמרות המהפכה, תחת פיקודו של קאסם סולימאני, שחוסל בתחילת השנה. עפ"י המידע שפורסם בעיתון הגרמני, ארגון הטרור הלבנוני רכש ביולי 2013 - 270 טונות של אמוניום חנקתי, שהועברו מאיראן ללבנון, במחיר השקול לכ-180 אלף אירו. באוקטובר של אותה השנה הגיע משלוח נוסף עם כמות זהה של החומר, בעלות כוללת של 140 אלף אירו. 

משלוח שלישי, שהגיע באפריל 2014, הוערך במחיר של כ-60 אלף אירו, ועל כמות האמוניום שהייתה בו מוערכת בין 90 ל-130 טון של חומר. בסך הכל, מדובר בכמות שנעה בין 630 ל-670 טון של אמוניום חנקתי. ההעברה הראשונה של החומרים נעשתה באמצעות מטוס של חברת תעופה איראנית, בעוד שהשתיים האחרות - דרך הים או היבשה. בעיתון ציינו כי החשבונות הגיעו לידיו, אך לא הצליחו לאמת לחלוטין את המידע מעבר לכך.

עוד דווח כי אחד המעורבים בנושא הוא מוחמד קסיר, בן 57, המופיע ברשימת הסנקציות האמריקאיות, ומהווה דמות מפתח במערכת היחסים של חיזבאללה, איראן וסוריה. עפ"י הטענות, קסיר הוא אחד האחראים הלוגיסטיים של הארגון בשני העשורים האחרונים. אם המידע שבידי העיתון נכון, הוא זה שרכש את החומר.

תיעוד רחפן בהריסות אחרי הפיצוץ בביירות. צילום: רויטרס

בעיתון ציינו עוד כי אחיו, אחמד קסיר, ביצע את התקיפה הראשונה של הארגון ב-1982, כשנסע עם המכונית שלו לתוך המפקדה הישראלית בלבנון והרג 91 בני אדם, מהם 76 כוחות ישראלים ו-15 שבויים ערבים, כמו גם את עצמו, במה שזכה לכינוי אסון צור הראשון. הנשק שסייע בפיצוץ המבנה באותו האירוע היה אמוניום חנקתי. מרישומי המודיעין האמריקאי עולה כי חיזבאללה עשו שימוש בחומר הזה לפחות בארבע פעמים במסגרת פעולותיו.

עם זאת, העיתון מודה כי לא זיהה קשר ישר בין אותם משלוחים לבין החומר שהתפוצץ בנמל לפני כשבועיים. עוד פורסם כי "הספינה שממנה הוחרם החומר ששכן במחסנים, על פי החשד, עצרה בו בדרכה מגיאורגיה למוזמביק בגלל תקלה טכנית, שמעליה מתנוסס דגל מולדובה". כאמור, עדיין לא ברור מדוע החומרים הללו אוחסנו בנמל, במקום שיועברו מהנמל או יושמדו. העיתון טוען עוד כי גם אם חיזבאללה לא קיבל לידיו את החומר הזה, הוא שיכן במחסנים הללו את את החומרים שאגר בדיוק באותה התקופה 

לא ברור לאיזה צורך ייעד הארגון את החומר הכימי, אך מומחה מודיעין מערבי אמר לעיתון כי ייתכן כי הוא יועד לפעילות בסוריה. אפשרות אחרת גורסת כי ייתכן שחיזבאללה קיווה להשתמש בחומר כדי לתקוף את הישראל באמצעות המנהרות שחפר לאורך הגבול.