הארגון לאנרגיה אטומית של איראן אמר היום (ראשון) כי הפיצוץ שהתרחש בחודש שעבר בנתנז, במהלכו נפגע הכור הגרעיני, היה תוצאה של חבלה מכוונת. כזכור, במהלך חודש יולי התרחשו פיצוצים רבים באזורים אסטרטגיים שונים באיראן, בהם המתקן הגרעיני.

הפיצוץ בכור בנתנז. צילום: רשתות ערביות

הפיצוץ בנתנז התרחש בתחילת חודש יולי, כאשר גורמים במדינה שביקשו להישאר אנונימיים אמרו כי מקור הפיצוץ הוא במתקפת סייבר ישראלית. כמו כן, גם בעיתון הכווייתי "אל-ג'רידה" נטען כי ישראל אחראית לפיצוץ. גורם ביטחוני באיראן אף איים בנקמה "במדינה שביצעה את המתקפה".

באותו הזמן, סוכנות הידיעות הרשמית של איראן פרסמה מאמר המאיים בתגובה חריפה כלפי ארצות הברית וישראל, אם יתברר כי הן מעורבות בתקרית. "אם ישנן אינדיקציות לכך שהמדינות העוינות חצו את הקווים האדומים של איראן בדרך כלשהי, נגבש במהירות דרך פעולה, ונבחן מחדש את האסטרטגיה שלנו להימנע מעימות", נכתב. עוד נכתב כי ברשתות החברתיות בישראל ישנם גורמים אנונימיים שלקחו אחריות על הפעולה, שהוגדרה כ"ניסיון סבוטאז'". 

המתקן הגרעיני בנתנז, איראן (צילום: רויטרס)
המתקן הגרעיני בנתנז, איראן (צילום: רויטרס)

כאמור, לדברי מומחה הגרעין דיוויד אולברייט, נשיא המכון למדע ולביטחון בינלאומי, כמעט שלושה רבעים ממתקן ייצור הצנטריפוגות המרכזי באיראן נהרסו בפיצוץ המסתורי. הוא אמר בריאיון ל'ג'רוזלם פוסט': "ככל הנראה, חלק מהנזק שנגרם במקום לא ניתן לתיקון. התגליות האחרונות על מימדי ההרס באתר בנתנז מבוססות על שני תצלומי לווין מפורטים, מהם עלה כי מרבית המתקן לייצור צנטריפוגות נהרס כמעט לחלוטין. המשמעות היא עיכוב גדול יותר שנגרם לתוכנית הגרעין באיראנית עקב הפיצוץ".

"מהתצלומים ברור שפיצוץ גדול שאירע באתר הרס כמעט שלושה רבעים מאתר ייצור הצנטריפוגות", קבע אולברייט. "הפיצוץ גרם לשריפה שהשחירה חלק עצום מהמבנה. אפשר לראות את החלקים השחורים במקומות בהם הגג נהרס מהפיצוץ".