ראש ממשלת יפן הוותיק שינזו אבה הודיע היום (שישי) על התפטרותו מהתפקיד, זאת לנוכח מצבו הבריאותי המורכב. במסיבת העיתונאים בה הודיע על פרישתו מהתפקיד אמר: "אני מתנצל בפני העם מעומק לבי, על כך שאיני יכול למלא עוד את תפקידי".

על פי דיווחים שנפוצו לפני הודעתו, ואושרו מאוחר יותר ע"י בכיר במפלגתו, הסיבה להחלטת המנהיג הוותיק היא רצונו שלא לגרום לבעיות בתפקוד ממשלתו בשל החרפה של מצבו הבריאותי.

ראש ממשלת יפן שינזו אבה שב למעונו הרשמי לאחר בדיקות בביה"ח

על פי הדיווחים במדינה, אבה אמר כי אינו רוצה ליצור בעיות על ידי התפטרות פתאומית, אך המחלה שלו חזרה והוא נמצא בסיכון. כאמור, הוא נאבק במשך שנים במחלת מעי דלקתית כרונית בשם קוליטיס כיבית, והעובדה שביקר פעמיים בבית החולים בתוך שבוע אחד, העלו שאלות בנוגע ליכולתו לסיים את כהונתו בתפקיד, בספטמבר בשנה הבאה. כאמור, הוא צפוי לקיים מסיבת עיתונאים בסביבות השעה 11 שעון ישראל. 

כזכור, אבה השמרן שחזר לכהונה שנייה בדצמבר 2012, שבר בתחילת השבוע הוא את השיא לכהונה הרצופה הארוכה ביותר בתפקיד. עד כה, החזיק בשיא קרוב משבפחתו איסאקו סאטו, ששבר אותו לפני חצי מאה. שיעורי התמיכה בו ירדו לאחרונה לאחת הרמות הנמוכות ביותר מאז תחילת כהונתו, בין היתר בשל אופן טיפולו במשבר הקורונה. נושא נוסף שהשפיע על רמת התמיכה בו, הוא שערוריות הקשורות בחברי מפלגתו.

אבה התפטר במפתיע מכהונתו הראשונה כראש ממשלה ב-2007, כאשר הסיבה שציין אז היתה בריאותית, אחרי שנה רצופה בשערוריות שנקשורות בחברי ממשלתו כמו גם תבוסה למפלגתו בבחירות.