"קיצור דרך משמעותי": ג'ארד קושנר, יועצו המיוחד של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, חשף היום (רביעי) במהלך תדרוך טלפוני לעיתונאים כי ערב הסעודית ובחריין יתירו לטיסות ישראליות לעבור בשטחן האווירי. "מדובר בהישג שייצור קיצורי דרך משמעותיים בנתיבי הטיסה במזרח התיכון", אמר קושנר. 

כזכור, מנהיגה של ערב הסעודית, המלך סלמן, אמר אמש לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ שממלכתו מעוניינת להביא לפתרון הוגן וקבוע לבעיה הישראלית-פלסטינית. בשיחת טלפון בין השניים, אמר המלך הסעודי לנשיא האמריקאי שפתרון כזה הוא תנאי בסיס הכרחי לכל יוזמת שלום מול ישראל בה צפויה סעודיה להיות מעורבת.

בנימין נתניהו על הודעת סעודיה בדבר הטיסות

שיחת הטלפון מגיעה על רקע הסכם השלום שנחתם בין ישראל ואיחוד האמירויות, בתיווך אמריקאי. ההסכם הפך את את איחוד האמירויות, המקיימת קשרים אדוקים עם ערב הסעודית ונחשבת לבת בריתה הקרובה, למדינה הערבית השלישית המכירה במדינת ישראל ומנהלת עמה יחסים רשמיים וגלויים.

המלך סלמן הביע בפני הנשיא טראמפ את הערכתו הרבה למאמציו להשכנת שלום בין מדינות המזרח התיכון, אולם הבהיר את עמדתו לגבי היחסים עם ישראל. עוד אמר המלך כי כל פתרון שכזה יצריך התבססות על יוזמת השלום הסעודית משנת 2002.

כיום לא מכירה סעודיה בקיומה של מדינת ישראל. על פי יוזמת השלום שפרסמו לפני 18 שנה, מדינות ערביות רבות יכירו בה ויקיימו עמה יחסים גלויים ורשמיים בתנאי שיאפשרו הקמת מדינה פלסטינית בשטחי 1967, תוך נסיגה ישראלית מלאה מהם.

כזכור, התירה באחרונה ערב הסעודית לטיסות מישראל ואליה לעבור בשטחה האווירי. מדובר בחידוש משמעותי ביחס לאיסור שהנהיגה בעבר, המגיע על רקע הסכם השלום עם איחוד האמירויות.

לאחר ההסכם בין ירושלים ואבו דאבי, הבטיחו ראש הממשלה בנימין נתניהו וכן יועצו המיוחד של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, כי מדינות מוסלמיות נוספות צפויות להודיע בקרוב על נרמול היחסים עם מדינת ישראל. בשבועות האחרונים עלו דיווחים לפיהם בחריין, סודאן וערב הסעודית הן המועמדות העיקריות להיות הבאות לקיים יחסים עם ישראל.