"להתעלות על המחלוקות": נציגי ממשלת אפגניסטן והטאליבן פתחו הבוקר (שבת) בשיחות שלום שנערכות בדוחא שבקטאר, במטרה לשים סוף לכ-20 שנות מלחמה, שגבתה את חייהם של אלפי בני אדם. 

השיחות נערכות בנוכחתו של מזכיר המדינה האמריקאי ושר החוץ, מייק פומפאו, שאמר בפתח השיחות כי "התהליך ידרוש עבודה קשה והקרבה, אך על ידי דיונים ניתן יהיה להגיע לשלום. זה פעולה שמיועדת גם לדורות הבאים". 

חיילים אמריקאים באפגניסטן (צילום: רויטרס)
חיילים אמריקאים באפגניסטן (צילום: רויטרס)

השיחות נערכו בתאריך סימבולי, יום לאחר האירועים האלימים של ה-11 בספטמבר, שהכו את המעצמה בתדהמה והובילו למלחמה רבת שנים של ארצות הברית באפגניסטן, שם הובילו לגירוש שלטון הטאליבן באותן שנים, שנתן חסות לארגון אל קעידה, שאחראי לאירוע, בראשותו של אוסמה בין לאדן. 

בן לאדן  (צילום: רויטרס)
בן לאדן (צילום: רויטרס)

בהמשך השיחות, אמר פומפאו כי "השלום יוכל להפסיק את האלימות במדינה. אנחנו מאמינים כי שמירה והגנה על זכיותם של האזרחים היא הדרך הטובה ביותר עבורכם לשבור את מעגל האלימות. ארה"ב ואני מעודדים את הצעדים ההיסטוריים". 

שר החוץ הקטארי אמר כי על הצדדים להגיע להסכמות, על אף האתגרים שעומדים בפניהם. "אין מנצחים או מפסידים - יש להתעלות על כלל המחלוקות". 

מייק פומפאו (צילום: Thomas Kronsteiner/Getty Images)
מייק פומפאו (צילום: Thomas Kronsteiner/Getty Images)

כזכור, נציגי ארצות הברית וטליבאן חתמו בתחילת השנה על הסכם להפסקת אש, לפיו הכוחות האמריקאים ייסוגו מאפגניסטן לאחר 18 שנים של סכסוך, והמלחמה בין הצדדים תגיע לסיומה. על פי ההסכם, המעצמה האמריקאית תסיג את כוחותיה מהמדינה תוך 14 חודשים. במסגרת העסקה הסכימו הצדדים לא לאפשר לאל-קאעידה או לכל קבוצה קיצונית אחרת לפעול באזורים בהם הם שולטים.

משלחת בת 31 חברים הגיעה לקטאר בכדי לפקח על החתימה. על ההסכם, שנחתם בבית מלון בבירה דוחה, חתמו תחת פיקוחו של מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו השליח האמריקאי זלמיי חלילזאד וראש הלשכה הפוליטית של הארגון הפוליטי-צבאי המוסלמי, מולה עבדול גני ברדר.