הפיצוץ לפני חודשיים בנתנז, מתקן גרעיני איראני מרכזי, נועד להעביר מסר של נחישות לעצירת תוכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית, כך נודע ל"ג'רוזלם פוסט". מטרת המתקפה הייתה להעביר מסר הרתעתי חד משמעי, לפיו התקדמות לעבר נשק גרעיני מעבר לקווי הגבול של תוכנית הגרעין לא תתאפשר. בנוסף, המערכת אישרה דיווחים זרים לפיהם הפיצוץ נגרם על ידי חבלה פיזית ולא דרך מתקפת סייבר. נכון להיום, איראן הכריזה מספר הרכזות, אך לא האשימה את ישראל ברמה רשמית וירושלים מעולם לא לקחה אחריות רשמית, אם כי שרים רבים פלטו רמזים.

ככל הנראה, אחת ממטרות ההתקפה הייתה שהיא תגרום להדים בעולם על מנת להעביר מסר להנהגה האיראנית. למרות שטהרן "השתיקה" בתחילה את הפיצוץ בנתנז ופיצוצים אחרים, תוך מספר ימים צילומי לוויין הוכיחו כי ההשפעה שלהם הייתה חמורה בהרבה ממה שטוען המשטר ושמדובר בבית מלאכה להרכבת דגמים מתקדמים של צנטריפוגות להעשרת אורניום.

המתקן הגרעיני בנתנז, איראן (צילום: רויטרס)
המתקן הגרעיני בנתנז, איראן (צילום: רויטרס)

זמן קצר לאחד הפיצוץ, שר החוץ גבי אשכנזי רמז למעורבות ישראלית. בנוסף, בחודש שעבר הגיב שר המודיעין אלי כהן לשאלות בנושא המתקפה, ואמר: "אנו יודעים מה קורה בכל מקום ברפובליקה האיסלאמית" והוסיף :"מי שרוצה לאיים על קיומה של ישראל לא יהיה חסין בשום מקום... אני אומר לאיראן, אל תבחנו את נחישותה של ישראל".

בכל הנוגע להפעלת תוכניות הגרעין העתידיות של טהרן, נודע גם כי הבניין שניזוק נועד להרכיב רכיבים חשמליים של צנטריפוגות, כולל מנועים - מרכיב חשוב נוסף של צנטריפוגות וכי הנזק הגלוי הוא כזה שסביר להניח שיהיה צורך להרוס את הבניין ולבנות אותו מחדש מאפס. פריטים הרוסים אחרים מהפיצוץ שעשויים להיות קשים להחלפה עבורם כוללים גם מכונות איזון, ציוד הרכבה רוטורי מיוחד, ציוד מדידה, ועמדות בדיקה לצנטריפוגה ויקח לאיראנים לפחות שנה לשקם אותו מחדש. 

אף על פי שהפיצוץ לא ימנע מאיראן לבצע מחקר צנטריפוגה מתקדם במקומות אחרים, רק למתקן בנתנז יש את היכולת הפוטנציאלית לייצר צנטריפוגות מתקדמות באלפים. והכי חשוב, זוהי נסיגה משמעותית מהתקדמותם בפיתוח הצנטריפוגה IR-4 שהייתה היחידה שהייתה יכולה להבטיח להם התקדמות אמיתית בתחום. לאיראן יש מגוון צנטריפוגות מתקדמות אחרות שהיא מציגה עבור יחסי ציבור, אך נכשלו לחלוטין או שעדיין רחוקים מלהיות פעילים לחלוטין.

התפוצצות הכור הגרעיני בנתנז ותריסר פיצוצים אחרים בין יוני לאוגוסט הגיעו כשנה לאחר שאיראן החלה להפר את גבולות הסכם הגרעין בשנת 2015, לפי הערכות כי ארבעה עד שישה חודשים מהיכולת לייצר פצצה גרעינית.