הפגנות הענק בבלארוס נגד הממשלה נמשכות, וגם היום (ראשון) עצרה המשטרה יותר מעשרה מפגינים שהגיעו למינסק ולערים נוספות ברחבי המדינה וקראו לנשיא הוותיק אלכסנדר לוקשנקו לפרוש מתפקידו, לאחר שהחזיק בשלטון כבר משנת 1994.

מהומות בבלארוס לאחר הבחירות לנשיאות. צילום: TUT.BY VIA REUTERS

כזכור, ההפגנות החלו כבר בחודש אוגוסט, מיד לאחר פרסום תוצאות הבחירות בהן ניצח לוקשנקו, שנבחר לקדנציה שישית. על פי ועדת הבחירות המרכזית של בלארוס, לוקשנקו זכה בכ-80% מהקולות, לעומת 10% מהקולות ליריבתו סבטלנה טיכנובסקיה, מורה לשעבר בת 37. רבים, וביניהם טיכנובסקיה ומשרד החוץ הגרמני העלו ספקות וטענו כי קיים סיכוי רב שהבחירות זוייפו. 

עשרות אלפי מפגינים יצאו לרחובות להפגין מדי יום בהפגנות שכללו אלימות רבה וניסיון רב של המשטרה לפזר אותן, מה שאף גבה את חייהם של כמה מן המפגינים. יריבתו של לוקשנקו נאלצה להימלט לליטא מחשש לשלומה, ולאחר מספר ימים פרסמה סרטון ובו הביעה את נכונותה לשוב ארצה ולהנהיג את המדינה. "אני מוכנה לקחת את האחריות ולשמש מנהיגה לאומית בתקופה הזו כדי שהמדינה תירגע, תשוב לקצב נורמלי, כדי שנשחרר את כל האסירים הפוליטיים בזמן הקצר ביותר ונכין בחירות חדשות", אמרה.

תומכי אופוזיציה מתעמתים עם משטרת בלארוס במינסק (צילום: Dmitry Brushko/Tut.By via REUTERS)
תומכי אופוזיציה מתעמתים עם משטרת בלארוס במינסק (צילום: Dmitry Brushko/Tut.By via REUTERS)

על ידי הודעה רשמית שפורסמה על ידי הקרמלין נודע כי נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שוחח עם לוקשנקו, וכי במהלך שיחתם סיכמו השניים כי הם סמוכים ובטוחים כי ההתפרעויות במדינה בעקבות הבחירות יירגעו בקרוב. במהלך השיחה, ציין הנשיא הנבחר כי מדובר בבעיה המאיימת על מדינות נוספות באזור.

גם בארה"ב השמיעו עמדתם ביחס למצב, ומזכיר המדינה מייק פומפאו טען כי המעצמה עוקבת אחר המתרחש במדינה בדאגה, וכי בכוונתם להתערב ולדון בנושא עם האיחוד האירופי. בעבר, במהלך ביקור שערך פומפאו בפולין, הוא התבטא ביחס למצב הפוליטי המורכב בבלארוס השכנה, וטען כי מדינתו תנסה לסייע לעם הבלארוסי ככל הניתן, "על מנת שיוכלו להשיג חופש וריבונות במדינתם". 

ההתערבות של האיחוד האירופי ומדינות נוספות וקריאות הבוז שקיבל כאשר ביקר באחד המפעלים הצבאיים הובילו את הנשיא אלכסנדר לוקשנקו להצהיר כי "לא יהיו בחירות חדשות אלא אם כן תהרגו אותי", להודיע כי יתבצעו שינויים בחוקת המדינה ולנאום בפני האומה. במהלך הנאום, שנועד להראות כי "הרודן האחרון של אירופה" עדיין שולט במדינה אחרי 26 שנה, נשמעו פועלים קוראים לעברו "תתפטר!"."אתם מדברים על בחירות בלתי הוגנות ורוצים לקיים בחירות הוגנות, התשובה שלי היא: קיימנו בחירות, ועד שלא תהרגו אותי לא יהיו עוד בחירות".

בהמשך האשים לוקשנקו את פולין, צ'כיה, ליטא ואוקראינה בעידוד המפגינים במדינתו נגדו, לאחר שאלה אסרו עליו להכנס לשטחן. לדבריו "ההשפעה הזרה בהפגנות היא עצומה. זה מגיע מפולין, צ'כיה, ליטא ואוקראינה וזה מה שהכי מדאיג אותנו כרגע", והוסיף: "מדינות אלו מתקשות לפתור את הבעיות של אזרחיהן, אבל מוצאות זמן לעסוק בבעיות של בלארוס".