עמד במילתו: לאחר שהתבטא בנושא אתמול, מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, הודיע היום (שני) במהלך מסיבת עיתונאים כי סנקציות אמריקאיות יוטלו על בכירים איראנים המעורבים בפרויקט הגרעין, זאת לצד השבתן לתוקף של הסנקציות שהוטלו על המדינה בעבר על ידי האיחוד האירופי. 

כזכור, פומפאו אמר אתמול כי ארצות הברית השיבה לתוקפן את הסנקציות נגד איראן, מהלך שצפוי לזכות להתעלמותן של רוב בנות בריתה החתומות על הסכם הגרעין. לאחר ההצבעה אמר פומפאו כי "מועצת הביטחון כשלה כשלא עמדה במטרתה לפעול למען שלום וביטחון בינלאומי", לעומתו, טען שגריר סין באו"ם, ז'אנג ג'ון: "ראינו פעם נוספת שלחד צדדיות אין תמיכה, ושבריונות - סופה להיכשל".

מזכרי המדינה האמריקאי הדגיש: "ארצות הברית מצפה מכל חברה באו"ם להצטרף. בנוסף לאמברגו הנשק, מטרתן של ההגבלות היא למנוע מאיראן להתקדם בהעשרת אורניום ובבחינת טילים באליסטיים, ולמנוע את העברתם של נשק וטכנולוגיות שונות לאיראן ממדינות אחרות".

טראמפ מדבר על איראן. צילום: רויטרס

בתחילת החודש, נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר במהלך ראיון בטלוויזיה האיראנית הרשמית כי  כי "חברותיה של איראן צריכות להתנגד לסנקציות האמריקאיות בתקופת מגפת הקורונה ולהפר אותן. אם לארה"ב הייתה טיפה של אנושיות, היא הייתה מסירה את הסנקציות בזמן המשבר הבריאותי, אבל היא מרושעת וחסרת לב".

איראן, עם יותר מ-380 אלף מקרי קורונה מאומתים ויותר מ-22 אלף מתים, היא אחת המדינות המזרח-תיכוניות שספגו את המכה הקשה ביותר במשבר הקורונה. רוחאני התייחס לכך והתלונן: "בחודשים האחרונים בזמן שהנגיף הכה במדינתנו אף אחד לא נחלץ לעזרתנו, אף אחד לא עמד מול ארה"ב ואמר 'עד כאן', אף אחד לא הפר את הסנקציות וסחר עם מדינתנו". 

בתוך כך, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) דיווחה כי איראן ביצעה הפרה נוספת של הסכם הגרעין וכעת היא מחזיקה בכמות אורניום מועשר שגדולה יותר מפי עשרה מהכמות שנקבעה בהסכם.