נשיא איראן חסן רוחאני אמר היום (שלישי) בנאומו בעצרת האו"ם בניו יורק כי ארה"ב "הביכה את עצמה בניסיון להחזיר את הסנקציות הכלכליות על איראן". לדבריו, "כשמדינה כמו ארה"ב, ששואפת להיות ההגמוניה, משפילה את עצמה בבידוד שיצרה לעצמה - זהו ניצחון לא רק עבור איראן אלא עבור הקהילה הבינלאומית".

גלעד ארדן יוצא מעצרת האו"ם בזמן נאום ארדואן (צילום: המשלחת הישראלית)

כזכור, מוקדם יותר השבוע הודיעה ארה"ב כי היא מטילה מחדש את הסנקציות הכלכליות על איראן שבוטלו במסגרת הסכם הגרעין מ-2015, מהלך שלא זכה לתמיכת המדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם וחתומות על ההסכם. לאחר ההצבעה אמר שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו כי "מועצת הביטחון כשלה כשלא עמדה במטרתה לפעול למען שלום וביטחון בינלאומי". 

המדינות הנוספות שחתמו על הסכם הגרעין אף טענו כי לארה"ב איך את הסמכות להטיל את הסנקציות מאחר ויצאה מהסכם הגרעין כבר ב-2018. רוחאני כינה את ההסכם "אחד ההישגים הגדולים ביותר בהיסטוריה של הדיפלומטיה" וטען כי "איראן נשארת מחויבת להסכם למרות ההפרות האמריקאיות. לאומה כזו לא מגיעות סנקציות". 

כבר זמן רב שאיראן מפרה את הסכם הגרעין, כאשר כבר מחודש מרץ היא מחזיקה במספיק אורניום כדי לייצר פצצת אטום. הכמות שצברה איראן היא פי 5 יותר מהמותר בהסכם, והיא העשירה את האורניום מעבר לרף שנקבע בהסכם - כך לפי דוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) שפורסם מוקדם יותר השנה. איראן אף סירבה לאפשר לפקחי סבא"א לבקר באתרי גרעין חשודים בשטחה בקיץ האחרון. 

רוחאני אמר כי מדיניות "מקסימום לחץ" של ארה"ב התמקדה ב"בריאות, רווחה, מחיה ואפילו הזכות לחיים עצמם של העם האיראני". הוא התייחס גם לדבריו של הנשיא טראמפ על כוונתו להגיע ל"הסכם טוב יותר עם איראן" במידה וייבחר לנשיאות ארה"ב בשנית ואמר: "אנחנו לא קלף מיקוח בבחירות בארה"ב או במדיניות הפנים שלה. היא לא יכולה לכפות עלינו לא משא ומתן ולו מלחמה". 

רוחאני אף השווה את הסנקציות לתיעוד שבו נראה שוטר אמריקאי חונק למוות את האזרח האפרו-אמריקאי ג'ורג' פלויד בעזרת ברכו: "הרגל של היהירות האמריקאית מונחת על צווארן של האומות העצמאיות". 

רוחאני הזכיר את ישראל והעלה את ההצעה האיראנית לקיים הצבעה לשלילת יהודים מזכותם להגדרה עצמית, אותה כינה "פיתרון דמוקרטי באמצעות משאל עם בפלסטין". הוא התייחס באופן מרומז להסכמי השלום עם איחוד האמירויות הערביות ובחריין ואמר: "אף פעם לא נתעלם מהכיבוש, רצח העם, העקירה הכפויה והגזענות בפלסטין, ואף פעם לא נעשה עסקה על אל-קודס הקדושה וזכויות היסוד של העם הפלסטיני".

גם הנשיא טראמפ נאם במהלך העצרת היום, אך התייחס לאיראן בקצרה בלבד: "פרשנו מהסכם הגרעין הנורא והטלנו סנקציות משתקות על נותנת החסות הממלכתית המובילה בעולם לטרור", אמר. טראמפ גם הזכיר כי ארה"ב "חיסלה את המחבל העליון בעולם" בתחילת השנה, מפקד כוח קודס האיראני, קאסם סולימאני, שהיה אחראי לפעילות המיליציות הפרו-איראניות ברחבי המזרח התיכון.