35 ימים לפני הבחירות בארצות הברית, נערך הלילה (רביעי) בקליבלנד, אוהיו, העימות הראשון בין הנשיא דונלד טראמפ לבין המועמד הדמוקרטי, סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, עימות שסוכם על ידי רבים כעימות הכי נמוך וכאוטי שנראה בהיסטוריה של ארצות הברית. העימות הגיע לשיאו כאשר תקף טראמפ את בנו של ביידן ואת משפחתו.

מסקר CBS, שתוצאותיו פורסמו זמן קצר לאחר סיום העימות, עולה כי 48% מהמצביעים סבורים שביידן ניצח את העימות לעומת 41% שחושבים שידו של טראמפ הייתה על העליונה. 10% אחרים השיבו כי העימות הסתיים בשוויון. בסקר CNN, לעומת זאת, ביידן הביס את טראמפ עם 60% לעומת 28% בלבד שסברו כי המועמד הרפובליקני הוא המנצח של הערב.
 

טראמפ תקף את ביידן: "היית הגרוע בכיתה שלך". צילום: רויטרס

כריס וולאס מרשת פוקס ניוז, שנחשב לאחד מאנשי החדשות המוערכים בארצות הברית, פתח את העימות בעיסוק סביב רצונו של טראמפ למנות את איימי קוני בארט לשופטת במקומה של רות ביידר גינסבורג שהלכה לעולמה, והתנגדות הדמוקרטים למנות שופט זמן כה קצר לפני הבחירות. 

"אנחנו זכינו בבחירות ולבחירות יש השלכות. יש את הסאנט, את הבית הלבן ויש לנו מועמדת מצויינת שכולם מעריכים אותה, היא אקדמית מהשורה הראשונה וטובה בעל מובן. חלק מהתומכים הנלהבים שלה הם דווקא מהליברליים שבינינו", אמר טראמפ בנושא. "המינוי עלול למנוע מאנשים לקבל ביטוח רפואי כבר עכשיו, ואני לא מתנגד למינוי השופטת, היא אישה מצוינת, אבל היא כתבה עוד בזמנו שהיא חושבת שביטוח רפואי לכל נוגד את החוקה. ומה יקרה? הזכויות של האנשים ישתנו, בפרט זכויות הנשים", הגיב ביידן.

טראמפ וביידן מחליפים קללות במהלך העימות הסוער (צילום: רויטרס)

בשלב השני התפתח ויכוח קל בין וולאס לבין טראמפ, כאשר באופן תקיף טען המנחה שבמשך ארבע שנות כהונתו טראמפ לא הגיש תוכנית שתחליף את ה"אובמה קר". "אני בעצם מתווכח איתו, לא איתך, אבל מילא", השיב טראמפ והוסיף: "אני מקצץ מחירי התרופות, אף נשיא לא עשה זאת מפני שחברות הפארמה מאוד כועסות על כך. אתה יכולת לעשות את זה ב-47 שנה שאתה הייתה בממשלה, אף אחד לא עשה את זה". 

טראמפ בעימות (צילום: REUTERS/Brian Snyder)
טראמפ בעימות (צילום: REUTERS/Brian Snyder)


השלב השלישי בעימות הופנה לנושא ההתמודדות עם נגיף הקורונה, על רקע העלייה במספר המתים בארצות הברית והגילויים על התייחסותו של הנשיא למגפה בתחילת המשבר. "למה העם האמריקני צריך להאמין בכם ולא ביריב שלכם שתתמודדו כמו שצריך עם המגיפה?", שאל וולאס את השניים.

ביידן הפנה את האצבע המאשימה על העליה בתחלואה לטראמפ, "לנשיא אין תוכנית, הוא לא הציע כלום. כבר בפברואר הוא ידע כמה חמור המשבר ומה הוא עשה? בטייפ הוא אמר שהוא לא אמר והוא לא הזהיר כי הוא לא רצה ליצור פאניקה. הוא קיבל פאניקה לא אתם" והוסיף: "הוא חיכה וחיכה ולא הייתה לא תוכנית ואני אמרתי כבר ביולי שאנחנו צריכים לספק את כל ציוד המגן ולחלק כסף לאנשים כדי שהם יוכלו לפתוח את העסקים ואת בתי הספר. הכל עולה כסף. תצא מהבונקר שלך וממגרש הגולף שלך ותלך לחדר הסגלגל ותגיד מה לעשות כדי להציל חיים".

"המושל אמר שעשיתי עבודה מצויינת. רוב המושלים אמרו שעשיתי עבודה מצויינת. אנשים שלווא דווקא תומכים בי. הבאנו ציוד רפואי ואנחנו עומדים לקראת חיסון, פחות ופחות אנשים חולים, פחות ופחות אנשים מתים. עשינו עבודה מצויינת", הדגיש טראמפ ופנה לביידן: "לעולם לא היית יכול לעשות את העבודה שאנחנו עשינו".

בהמשך השיח על מגיפת הקורונה, פנה ביידן לקהל הצופים וטען שאי אפשר לסמוך על טראמפ כיוון שהוא משקר לציבור וכבר בחודש פברואר ידע על הסכנות של המחלה ולא עשה את הצעד החכם והזהיר את הציבור. "סיימת את הלימודים במקום האחרון בכיתה שלך. אל תשתמש במילה 'חכם' איתי, במשך 47 שנים לא עשית כלום", תקף טראמפ.

ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Brian Snyder)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Brian Snyder)


שאר העימות סביב נושא הקורונה התעמק בגישות השונות אותן נוקטים שני המתמודדים על פתיחת המשק ועל כללי הריחוק החברתי, המשפיעים על הכלכלה בארצות הברית כולה. "הוא חסר אחריות לחלוטין בדרך שבה הוא מנהל את המגיפה ובגישה שלו כלפי המסכות. הוא מעודד אנשים לא לעטות אותן", אמר ביידן וטראמפ השיב: "אם היו לך אנשים, אז לא היית אומר את זה. אנשים רוצים את החיים שלהם בחזרה". 

על רקע הדיווח שהתפרסם מוקדם יותר בניו יורק טיימס, שאל וולאס את טראמפ בישירות האם זה נכון שנשיא ארה"ב שילם 750 דולר מס הכנסה בשנתיים האחרות. "אני שילמתי מיליוני דולרים במס הכנסה. אתם תראו את הדו"ח כשהוא יהיה מוכן", אמר טראפ ופנה לביידן לאחר שזה קרא קריאות זלזול "ב-47 חודשים עשיתי יותר ממה שאתה עשית ב-47 שנים".

טראמפ המשיך ותקף את בנו של ביידן, ואף העלה את העובדה כי יצא מהצבא בגלל בעיות סמים: "אין ספק שהבן שלך נכנס לתוך אוקראינה, לוקח להם מיליארדי דולרים ומרוויח דולרים לעצמו ורק מתוך סקרנות, אשת ראש העיר של מוסקבה נתנה כספים רבים לבן שלך. מדוע? מה הוא עשה עם הכסף הזה? "אפשר לדבר על המשפחה שלך כל הלילה".

המשך העימות עסק בנושא הגזענות. ביידן טען שטראמפ גזען, הזכיר את המקרה המצער של ג'ורג' פלויד שהוביל למחאות אלימות ברחבי המדינה והדגיש: "אנשים כמוהו שופטים אנשים על פי הצבע, על פי מעמד כלכלי. טראמפ מתסיס, מוסיף שמן למדורה", טראמפ מצידו השיב כי "ביידן לא רוצה לדבר על חוק וסדר כי הוא פוחד לאבד את תמיכת השמאל הקיצוני".

המועמדים לאחר העימות (צילום: רויטרס)
המועמדים לאחר העימות (צילום: רויטרס)

"הנשיא הוא בובה של פוטין", תקף ביידן בהמשך והשניים עברו להתווכח על אמינות תוצאות הבחירות. על רקע אמירתו של ביידן כי הולך להיות פיקוח של ה-FBI וקריאתו לציבור לצאת ולהצביע, הזהיר טראמפ כי זה הולך להיות אחד הזיופים הגדולים ביותר שנראו בהיסטוריה וכי הם מרמים. "לפני 3 ימים נמצאו פתקי הצבעה שמולאו על ידי חיילים שנזרקו לפח ובכולם היה כתוב טראמפ. מדובר על זיוף, על הונאה".

שני המועמדים נערכו בצורה שונה לעימות. על פי דיווחים בארצות הברית, ביידן התכונן במשך מספר ימים באמצעות עימותי דמה עם צוותו, כאחד מיועציו אימץ לצורך כך את סגנון העימות של טראמפ. הנשיא, מנגד, החליט לוותר על קיום חזרות ונעזר כרטיסיות ובסרטונים על מנת להעירך לעימות. טראמפ גם אמר שראש עיריית ניו יורק לשעבר רודי ג'וליאני, ומושל ניו ג'רזי לשעבר, כריס כריסטי, סייע ולו להתכונן.

בהמשך מערכת הבחירות צפויים עוד שני עימותים בין טראמפ לביידן וכן עימות נוסף בין סגן הנשיא מייק פנס לבין הסגנית המיועדת של ביידן, קמלה האריס.