העימות הצבאי שפרץ בין ארמניה לאזרבייג'ן על השליטה בחבל המריבה נגורנוקרבאך נמשך זה היום השלישי. מוקדם יותר היום (שלישי) הודיעה אזרבייג'ן כי 12 אזרחים נהרגו ו-35 נפצעו כתוצאה מאש ארמנית, ואילו הארמנים דיווחו כי מטוס F-16 טורקי יירט מטוס קרב ארמני מעל שמי ארמניה - דיווח אותו הכחישו בנחרצות טורקיה ואזרבייג'ן. מדובר בלחימה האינטנסיבית ביותר שפרצה באזור מאז שנות ה-90. 

ראש ממשלת ארמניה קרא לקהילה הבינלאומית לגנות את "התוקפנות של טורקיה ואזרבייג'ן" וטען כי "קיומו של העם הארמני נמצא בסכנה". הוא הוסיף כי "האווירה הנוכחית אינה מתאימה לקיום שיחות עם אזרבייג'ן כל עוד נמשכות הפעולות הצבאיות".

לחימה בגבול ארמניה-אזרבייג'ן (צילום: רויטרס)

לחימה בגבול ארמניה-אזרבייג'ן (צילום: רויטרס)

ההסלמה הנוכחית שהחלה השבוע היא חלק מהסכסוך בין המדינות שנמשך כבר עשורים ונוגע לסוגיית השליטה במובלעת הארמנית נגורנוקרבאך, הנמצאת בשליטת אזרבייג'ן, אך מרבית תושביה הם ארמנים בדלנים שמתנגדים לשלטון האזרי והכריזו על עצמאות - אם כי אף מדינה בעולם לא מכירה בעצמאותם.

בהודעה שהוציא משרד הביטחון האזרי על פתיחת המבצע הצבאי נטען כי הארמנים פתחו בירי ארטילרי לעבר שטחם וכי הושמדו עמדות ארמניות במתקפת הנגד לאורך הגבול. נוסף לכך, האזרים טוענים כי הצליחו לכבוש כמה כפרים בחבל המריבה מידי הבדלנים הארמנים, כפרים שנכבשו במלחמה בשנות ה-90. מנגד, בארמניה מיהרו להכריז על הגבול כאזור מלחמה ולהטיל מצב חירום צבאי במדינה וגיוס כללי.

שני הצדדים תקפו זה את זה באמצעות תותחים כבדים והפצצות אוויריות, כאשר אף צד לא לוקח אחריות על תחילת הלחימה. על פי הדיווחים, עשרות בני אדם נהרגו בקרבות ומאות נפצעו, כאשר באו"ם ניסו לתווך לטובת הפסקת אש והבנות בין הכוחות.

לחימה בגבול ארמניה-אזרבייג'ן (צילום: רויטרס)

נשים אזריות מסתתרות במקלט מחשש להפצצות (צילום: Defence Ministry of Azerbaijan/Handout via REUTERS)
נשים אזריות מסתתרות במקלט מחשש להפצצות (צילום: Defence Ministry of Azerbaijan/Handout via REUTERS)

הסכסוך עלול להסלים למלחמה אזורית, שכן טורקיה היא בעלת ברית קרובה של אזרבייג'ן ותומכת בה באופן מוצהר. טורקיה הביעה תמיכה מוחלטת בדרישותיה של אזרבייג'ן לשטחים, וטענה כי ארמניה שלחה טרוריסטים לשטחי המדינה. מנגד, ניצבת ארמניה, מדינה ענייה שמסתמכת על תמיכה רוסית וברית ההגנה עם המעצמה, ותלויה במידה רבה בשאיפותיה של רוסיה ביחס לאזור כולו. מהקרמלין נמסר כי "מוסקבה נמצאת בקשר מתמיד עם טורקיה, ארמניה ואזרבייג'ן בעניין הסכסוך. כל הדיבורים על מתן תמיכה צבאית לצדדים המתנגדים רק יוסיפו דלק לשריפה". 

מרגע שהחלה הלחימה, טענה ארמניה כי חיילים טורקים משתתפים לצד הארמנים בלחימה ומוקדם יותר היום אף דיווחה, כאמור, כי מטוס F-16 טורקי יירט מטוס קרב ארמני מעל שמי ארמניה - מהלך שעלול להבעיר את האזור. שר התקשורת הטורקי הכחיש את הדיווח ואמר: "על ארמניה לסגת מהשטחים בכיבושה במקום לנקוט בתחבולות תעמולה זולות". גם משרד ההגנה של אזרבייג'ן הכחיש את הטענה.