רוסיה, ארה"ב וצרפת פרסמו היום (חמישי) הודעה משותפת לשלוש המדינות, ובה נאמר כי הן קוראות להפסקת אש מיידית בין ארמניה ואזרביג'ן הנלחמות באזור נגורנו-קראבך. "אנו קוראים להפסקת אש מיידית בין כוחות הצבא במקום. אנו קוראים גם לראשי המדינות של ארמניה ואזרביג'ן לסור באופן בהול לשולחן המשא ומתן, בלי תנאים מוקדמים, תוך הבעת רצון ונכונות טובה להצלחה", נכתב בהודעה המשותפת של המעצמות. 

לאחר הודעת המעצמות פרסם נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, הודעה רשמית ובה הוא אמר כי "התערבותן של רוסיה, ארה"ב וצרפת בסכסוך היא בלתי מתקבלת על הדעת". השבוע התפרסמו דיווחים שונים, לפיהם הורה ארדואן לשלוח מאות לוחמים מארגוני ג'יהאד בסוריה, לאזור הקרבות בנגורנו-קראבך. נשיא טורקיה הביע את תמיכתו במאמץ הלחימה האזרי.

לחימה בגבול ארמניה-אזרבייג'ן (צילום: רויטרס)

ראש ממשלת ארמניה, ניקול פשיניאן, פרסם בחשבון הטוויטר שלו הודעה ובה אמר כי "טורקיה מעוניינת לחזור ולהילחם בדרום הקווקז, 100 שנים לאחר שנאלצה לסגת משם, משום שהם מעוניינים להמשיך את רצח העם הארמני". עוד אמר פשיניאן כי מעבר לעובדה "שממשלת טורקיה מונעת מתחושות קשות של ארמנופוביה, היא גם רואה בדרך פעולה זו כפרגמטיזם טהור".

פשיניאן הבהיר כי מזמן כבר לא מדובר בסכסוך מקומי בין ארמניה ואזרביג'ן, אלא שהעניין צבר תאוצה וכעת מדובר בסוגית ביטחון עולמית ראשונה במעלה, לדבריו, וכי על העולם לפעול כדי לעצור את טורקיה. עוד אמר כי טורקיה מבקשת להשתלט על אזור דרום הקווקז וכי המלחמה היא דרכה להשיג את מטרותיה הגיאופוליטיות.

מן הצד השני של הלחימה, מפרסם היום שר התרבות של אזרביג'ן סרטונים שונים, המראים לטענתו את ההרס שמבצע צבא ארמניה בנגורנו-קראבך. ארמניה מבצעת לדבריו פשעי מלחמה חמורים באזור, והוא קרא לקהילה הבינלאומית להתערב לטובת אזרביג'ן.

זהו היום החמישי ללחימה בין צבאות ארמניה ואזרביג'ן באזור המחלוקת נגורנו-קראבך. על פי הדיווחים, סבב הלחימה הנוכחי בין שתי המדינות הוא האלים ביותר מאז פרץ הסכסוך בתחילת שנות התשעים, לאחר נפילת ברית המועצות. אתמול דווח כי ממשלות ארמניה ואזרביג'ן דחו את קריאותיו של שר החוץ הרוסי סרגי לברוב להפסקת אש. 

בתוך כך, מדיווחים שונים המתפרסמים היום עולה כי בתקיפה של צבא אזרביג'ן הבוקר נפצעו שלושה עיתונאים. שניים מהעיתונאים צרפתיים ועיתונאי נוסף ארמני.