"צרפת מעדכנת את עמדתה בנושא הישראלי־פלסטיני ואינה מוציאה מכלל אפשרות פתרון שונה מזה של שתי מדינות". כך אמרו גורמים דיפלומטיים בפריז.

בדיון שיזם ארגון השדולה הפרו־ישראלי באירופה "אלנט" אמר שגריר צרפת בישראל אריק דנון: "לא ננהל מו"מ במקום הפלסטינים. זוהי שאלה דו־צדדית ואנחנו אומרים שיש לקחת בחשבון את המצב החדש שנוצר ולחזור לשולחן המו"מ".

"איש אינו יודע מה יהיה בסופו של דבר - מדינה אחת, שתי מדינות, עם או בלי ירושלים. מה שאנחנו מעדיפים וחושבים שיהיה הטוב ביותר זה פתרון שתי המדינות. האם פירושו של דבר שאיננו יכולים להסכים על משהו אחר? בכלל לא. אנחנו יכולים לקבל כל פתרון שהפלסטינים והישראלים יסכימו עליו".

"לפני שישה חודשים, איש לא יכול היה לתאר לעצמו שישראל, איחוד האמירויות ובחריין יחתמו על הסכמי אברהם", הוסיף. "המזרח התיכון השתנה לחלוטין בגלל עמדת ארה"ב, איראן וטורקיה, משום שישראל הפכה למעצמה אזורית חדשה ובגלל העייפות מהשאלה הפלסטינית". לדברי השגריר, גם הפלסטינים צריכים לקחת בחשבון את עמדת החולשה שלהם בזירה הבינלאומית והערבית.

שגריר צרפת בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שגריר צרפת בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

דנון אמר דברים דומים בעבר, אבל אז הם הוגדרו בפריז "עמדה פרטית" או "בלון ניסוי". הפעם אמר משקיף דיפלומטי בפריז כי "יש גלישה בעמדה הצרפתית לעבר עמדת ארה"ב".

דיפלומטים צרפתים אומרים כי "הדיפלומטיה הצרפתית מתקשה להטיל את כל יהבה על פתרון שתי המדינות, כשהוא הופך ללא ריאלי בשטח. מה שאמר השגריר הוא מובן מאליו. אם הישראלים והפלסטינים יגיעו לפתרון, לא נוכל לסרב לו בטענה שאינו מתאים לפרמטרים שנקבעו לפני חמישים שנה. מה שחשוב זה לחדש בהקדם את המו"מ. הפלסטינים לא היו מעולם כה חלשים. הם עלולים לאבד הכול".

רשמית, דבק משרד החוץ הצרפתי בעמדתו: "פתרון בר קיימא של הסכסוך מצריך כינון שתי מדינות על בסיס קווי 67' עם ירושלים כבירה". אולם, משקיפים מצביעים על כך כי בנאומו בעצרת האו"ם דיבר הנשיא עמנואל מקרון על "מו"מ מכריע שיאפשר לפלסטינים לזכות סוף סוף בזכויותיהם" - אך לא הזכיר את שתי המדינות.