כאשר ברקע הידבקותו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בנגיף הקורונה, התקיים הלילה (חמישי) העימות בין המועמדים לתפקיד סגן הנשיא בעיר סולט לייק סיטי שבמדינת יוטה, בין מייק פנס, סגנו הנוכחי של טראמפ, חבר המפלגה הרפובליקנית, לבין המתחרה הדמוקרטית, קמלה האריס. בניגוד לעימות בין המועמדים לנשיאות, טראמפ וביידן, שגלש לפסים לא נעימים של השפלות והקנטות, העימות בין פנס להאריס היה הרבה יותר מנומס.

כך נראה העימות בין המועמדים לסגנות: 


כאמור, הנושא המרכזי שעלה בעימות הוא משבר הקורונה, והטיפול של ממשל טראמפ בבעיה. המועמדת של ביידן לסגנות אמרה כי "העם האמריקני היה עד לכישלון הגדול ביותר של ממשל נשיאותי בתולדות ארה"ב. ממשל טראמפ הפחית בחומרת המגיפה, הוא טייח את משבר הקורונה", אמרה קמלה האריס. 

סגן הנשיא המכהן והמועמד של טראמפ לתפקיד גם אחרי הבחירות, מייק פנס, השיב: "האומה האמריקאית עברה תקופה מאתגרת מאוד השנה. אבל אני רוצה שהעם האמריקאי ידע שכבר מהיום הראשון, הנשיא טראמפ העמיד את הבריאות בראש סדר העדיפויות".

האריס המשיכה לתקוף את פנס וממשל טראמפ: "ב -28 בינואר הודיעו לסגן הנשיא והנשיא על מהות המגיפה הזו. הם ידעו שזה קטלני. הם היו מודעים לכל ההשפעות. הם ידעו מה קורה והם לא אמרו לך". פנס ענה וביקר בחריפות את התוכנית של מטה ביידן למשבר הקורונה: "המציאות היא כשאתה מסתכל על תוכנית ביידן, היא מאוד דומה למה שהנשיא טראמפ ואני וצוות המשימה שלנו עשינו בכל צעד ושעל במשבר. זה נראה קצת כמו גניבה".

נושא נוסף שהועלה במהלך העימות במסגרת משבר הקורונה הוא סוגיית החיסון: "אם אנשי מקצוע בתחום הבריאות הציבורית, אם הרופאים יגידו לנו שאנחנו צריכים לקחת את זה, אני אהיה הראשונה בתור לקחת את זה, אבל אם דונלד טראמפ אומר לנו לקחת את זה, אני לא לוקחת את זה", אמרה קמלה האריס.

פנס הגיב למועמדת של ביידן: "העובדה שאת ממשיכה לערער את אמון הציבור בחיסון - אם החיסון מופיע במהלך ממשל טראמפ - אני חושב שזה בלתי מתקבל על הדעת. תפסיקי לשחק במשחק הפוליטי בחייהם של אנשים".

מייק פנס וקמילה האריס בעימות (צילום: רויטרס)
מייק פנס וקמילה האריס בעימות (צילום: רויטרס)


המועמדת הדמוקרטית תקפה את טראמפ בשלב השאלות על הסוגייה של המשבר הכלכלי בארה"ב. "בנושא הכלכלה אני חושבת שלא יכול להיות הבדל מהותי יותר בין דונלד טראמפ וג'ו ביידן. ביידן מאמין שאתה מודד את הבריאות ואת העוצמה של כלכלת אמריקה על סמך הבריאות והחוזק של האמריקאי. העובד והמשפחה האמריקאית. מצד שני, יש לך את דונלד טראמפ, שמודד את חוזק הכלכלה על סמך העשייה של אנשים עשירים". פנס התייחס לסוגייה ותקף את התוכנית הכלכלית של ביידן: "יותר מיסים, יותר רגולציה וכניעה כלכלית לסין יביאו למשבר כלכלי. הנשיא טראמפ ואני נמשיך להצמיח את אמריקה". 

כמובן, גם נושא מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין עלה בעימות. "הפסדת את מלחמת הסחר ההיא, הפסדת אותה. מה שבסופו של דבר קרה בגלל מלחמת סחר כביכול עם סין, זה שאמריקה איבדה 300,000 משרות בתעשייה. חקלאים חוו פשיטת רגל בגלל זה. אנחנו במיתון ייצור בגלל מזה", תקפה האריס. פנס הגיב: "תראי, הפסדת במלחמת הסחר עם סין? ג'ו ביידן מעולם לא נלחם בה. ג'ו ביידן עודד את סין הקומוניסטית בעשורים האחרונים".

ההכנות לקראת העימות נערכו בזהירות יתרה, זאת על מנת למנוע מצב של הדבקה כמו לאחר העימות הנשיאותי בין טראמפ לביידן, שאחריו נודע על מחלתו של הנשיא, מה שעורר בהלה והוביל לגל בדיקות בקרב בכירים שנכחו במקום. לכן, המועמדים שמרו על ריחוק זה מזה בעת העימות ואף הוצב ביניהם מחסום זכוכית. גם נוכחות הקהל באירוע צומצמה ומנתה פחות מ-100 אנשים סך הכל. 

ג'ו ביידן מתייחס למחלתו של הנשיא טראמפ. צילום: רויטרס

אמצעי הזהירות הנוכחיים לא הספיקו עבור צוותי הקמפיין של פנס והאריס, שביקשו, כך על פי כלי התקשורת בארה"ב, לנקוט באמצעים חמורים יותר על מנת להגן על המועמדים והבכירים שיגיעו למקום.

מסקר CNN שנערך לאחר העימות בין המועמדים לתפקיד סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס וקמלה האריס, עולה כי 59% מהמשיבים סבורים כי האריס ניצחה את העימות לעומת 38% שחושבים כי ידו של פנס הייתה על העליונה. 

סגן נשיא ארה''ב מייק פנס (צילום: רויטרס)
סגן נשיא ארה''ב מייק פנס (צילום: רויטרס)

קמלה האריס (צילום: Alex Wong, GettyImages)
קמלה האריס (צילום: Alex Wong, GettyImages)