נשיא סוריה בשאר אל-אסד התראיין היום (חמישי) לסוכנות הידיעות "ספוטניק" והתייחס לאפשרות לכונן הסכם נרמול יחסים עם ישראל, בדומה להסכמים שנחתמו עם איחוד האמירויות הערביות ובחריין. לדבריו, "לחלוטין אין שום שיחות על נורמליזציה עם ישראל" והוא הדגיש כי מבחינתו, התנאי העיקרי לקיום משא ומתן עם ישראל הוא השבת כל אדמות סוריה, והסביר כי "בסוריה שלום קשור לזכויות".

התקיפה בסוריה. צילום: רשתות ערביות

"עמדתנו הייתה ברורה מאוד עוד בתחילת שיחות השלום בשנות התשעים, כלומר לפני כמעט שלושה עשורים", אמר אסד. "גם אז אמרנו ששלום בסוריה הוא על זכויות. זכותנו על אדמתנו. לא נוכל לקיים יחסים נורמליים עם ישראל עד שאדמתנו תשוב אלינו".

"הנושא פשוט מאוד: קיום שיחות עם ישראל יתאפשר כאשר ישראל תהיה מוכנה להחזיר את השטח הסורי הכבוש. עד כה לא ראינו אף גורם רשמי במשטר הישראלי שהתקדם צעד אחד לקראת שלום. כלומר - בתיאוריה כן, אך בפועל עד כה התשובה היא לא". בסיום דבריו ביקש אסד להדגיש בשנית כי לא מתקיימות כרגע שום שיחות עם ישראל: "אין שום משא ומתן, שום דבר בכלל".

כוחות אמריקאים חולפים על פני חיילי צבא סוריה

בהמשך דבריו התייחס אסד לנוכחות האיראנית בארצו והכחיש שוב נוכחות של כוחות צבא איראן במדינה. לדבריו, "ארה"ב נתלית בטענה הזו כדי להצדיק את פעילותה הצבאית הבלתי חוקית כשלעצמה ותמיכתה בטרוריסטים". הוא הסביר כי הסיוע האיראני כולל רק מומחים צבאיים שעובדים עם הכוחות הסורים בשטח - אך לא נוטלים חלק בלחימה פעילה. 

 אסד אף התייחס לאיום שנשמע מצד נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שהודה בחודש שעבר כי בתחילת כהונתו התכוון לחסל את אסד פיזית, בדומה לאופן בו התנקשה ארה"ב בחייו של קאסם סולימאני, שהיה מפקד כוח קודס האיראני, וכי ראש הפנטגון בזמנו, ג'ים מאטיס, שכנע אותו שלא לעשות זאת. "התנקשות היא דרך פעולה אמריקאית. זה מה שהם עושים כל הזמן - במשך עשרות שנים, בכל מקום, באזורים שונים בעולם. זה לא משהו חדש", אמר אסד. "ארה"ב תמיד מתכננת התנקשויות מסיבות שונות, זה מובן מאליו". 

הוא המשיך: "עלינו לצפות לכך במצבנו בסוריה. עם הסכסוך הזה, עם האמריקאים - הם כובשים את אדמתנו והם תומכים בטרוריסטים - זה צפוי. גם אם אין לך מידע קונקרטי, עדיין זה צריך להיות מובן מאליו". הנשיא הוסיף כי הדרך היחידה למנוע התנקשות כזו אינה דרך טיפול בכל איום בודד, אלא דרך מיקוד תשומת הלב בארה"ב ובמדיניותה התוקפנית.

"אין שום דבר שירתיע את ארצות הברית מביצוע פעולות או מעשים אכזריים כאלו, אלא אם כן יהיה איזון בינלאומי שבו ארצות הברית  לו תוכל לחמוק מקבלת אחריות על פשעיה.. אחרת, היא תמשיך במעשים האלו באזורים שונים ושום דבר לא יעצור את זה", אמר אסד. כשנשאל אם ידוע לו על ניסיונות חיסול אחרים בתקופת נשיאותו, אמר הנשיא: "לא שמעתי על שום ניסיון, אבל כפי שאמרתי, מובן מאליו שיש ניסיונות רבים, או אולי תוכניות, ליתר דיוק".